Abstract
This study is a literature analytical process for studying the drawing teaching methods considering the professional characteristics of animation and a principle analytical process for studying the perspective that when teaching methods that consider the function, learning and creative mechanisms of the brain are applied, the animation drawing ability will be effectively increased. In recent years, as an alternative discussion on the educational method of each field, study results applied with brain-based learning principles are being presented. This is not only being applied and implemented for art and drawing education but as overall educational alternatives. On the other hand, animation drawing requires artistic literacy and at the same time requires comprehensive teaching methods that can train the structural knowledge, cognitive sensation and communication method but such professional teaching methods are insufficient. Therefore, the principle of effective education is seen through the brain mechanism and the principle of demonstrating the creativity and learning by the brain is analyzed. In addition, through the fundamental relationship on the picture drawing and the function of the brain, the relationship of the drawing and the brain is identified. As a result, not only for the left brain that observes the cognitive information which can draw the structure and shapes but the right brain which is directly related to the drawing should be developed, but in order to express the creativity, teaching methods that can understand the mechanism of comprehensive brain where physical and psychological factors are expressed should be also developed. It is because the animation drawing education is teaching the methods for demonstrating the characteristics of artistic creativity required for the drawing ability. This process will not only be a foundation for identifying the difference against the previous animation drawing teaching methods, and the brain-based principles will be selected as the core strategic definition for designing the strategy and methodological model of future education.
본 연구는 애니메이션의 전문적인 특성을 고려한 드로잉 교수법을 연구하기위한 문헌분석 과정으로 뇌의 기능과 학습, 창작 기제를 고려한 교수법을 적용하면 애니메이션 드로잉능력이 효율적으로 신장될 것이라는 관점의 연구를 위한 원리분석 과정이다. 최근 들어 각 분야의 교육방법에 대한 대안적인 논의로 뇌기반 학습원리가 적용된 연구결과들이 발표되고 있다. 이는 미술과 드로잉 교육 뿐만 아니라, 예술전반적인 교육적 대안으로 적용 실시되고 있다. 반면, 애니메이션 드로잉은 미술적 소양을 필요로 함과 동시에 움직임에 대한 구조적 지식과 인지적 감각, 소통방식을 숙련할 수 있는 종합적인 교수법을 요하는 것에 비해 전문적인 교수법 개발 연구는 미진하다. 이에 효과적인 교육의 원리를 뇌의 기제로 바라보고 뇌가 학습하고 창의성을 발휘하게 되는 원리를 분석하여 본다. 또한 그림그리기와 뇌의 기능에 대한 원리관계를 통해 드로잉과 뇌의 관계를 알아본다. 그 결과 구조와 형태를 그릴 수 있는 인지적 정보를 관할하는 좌뇌 뿐만 아니라, 그리기와 직접적 관련이 있는 우뇌를 통합 발달시켜야 하며, 창의성이 발현되기 위해서는 물리적, 심리적 요소가 발현되는 통합적 뇌의 기제를 이해한 교수법이 개발되어야함이 드러났다. 애니메이션드로잉교육은 드로잉 능력에 필요한 예술적 창의 속성을 발휘하는 방법을 교육하는 것이기 때문이다. 이 과정은 기존의 애니메이션드로잉 교수법과의 차별성을 찾아내는 토대가 될 뿐만 아니라, 뇌기반-원리는 이후 교육의 전략과 방법 모형을 설계하는데 핵심적인 전략적 정의로 선정될 것이다.