Abstract
This study analyzes what kind of representation strategies make popularity in Silence. As audiences come together in cyber public sphere, 'participatory spectatorship' is made. Its sources are classical narrative mode and collective memories which are the devices to goad audience to anger. Silence reveals self-reflexivity because fact-based film has effect on allowing the audience to be aware of the reality constantly. However, the devices which maximize audience's anger aroused ethical controversy. Silence's unethical expression is the strategy for representing the popularity and the methodology for social ethics.
본 논문은 <도가니>가 어떠한 재현전략으로 대중성을 확보하는지에 관하여 짚어낸다. <도가니>의 '집단적 기억의 환기', '고전적인 내러티브', '영화의 자기반영성'은 관객을 분노하게 하여 사이버 공론장으로 모이게 했으며, 더 나아가 '참여적인 관객성'을 가능하게 했던 중요한 요인들이다. 그런데 관객의 분노를 극대화시킬 수 있었던 이 영화의 장치들은 윤리적 논란을 불러일으킨다. 본 논문은 <도가니>가 다양한 재현전략을 통해 '참여적인 관객성'을 이끌어 낼 수 있었던 원인분석을 목표로 한다.