Abstract
Social Network Services are widely used by mass population and it is used as an important communications tool because it allows distribution of diverse and abundant amount of information. This thesis proposes to add a new valuable service function in social network for mobile-based civil complaint management. Therefore, we will develop a social network application for civil affair services that allows immediate civil compliant management while being able to share the contents related to civil affairs with other people. As a result of the experiment, the effect and efficiency of the method proposed in this thesis for social network-based civil affair services was proven. Hence, the social network for mobile-based civil affair services always provides new and improved service components. Moreover, discussing civil complaints in a social network point of view, we can expect high ripple effect and encourage more participation of public users dealing with civil affairs.
소셜 네트워크 서비스는 많은 사람들에 의해서 폭넓게 사용되고 있고, 다양하고 풍부한 정보를 공유할 수 있다는 관점에서 커뮤니티의 중요한 도구로 활용되고 있다. 이런 기본적인 소셜 네트워크의 개념을 활용하여 본 논문은 모바일 기반의 민원 처리를 위한 유망하고 가치 있는 새로운 서비스 기능을 소셜 네트워크에 추가하는 방법을 제안한다. 따라서 우리는 민원에 집중된 내용을 다른 사람들과 실시간으로 공유하면서 정부기관에서도 즉각적으로 민원 확인 및 처리를 가능하게 할 수 있는 민원 서비스를 위한 소셜 네트워크 애플리케이션을 개발한다. 실험 결과, 소셜 네트워크 기반의 민원 서비스에서 본 논문에서 제안한 방법의 효과와 효율성을 보여준다. 따라서 모바일 기반의 민원 서비스를 위한 소셜 네트워크는 새로운 향상된 서비스의 구성 요소를 제공한다. 그리고 소셜 네트워크 공간에서 민원이라는 주제를 다룸으로서 일반 사용자들의 민원 처리에 대한 참여도를 높이고, 높은 파급력을 기대할 수 있다.