초록
전자책 산업은 인쇄문화와 정보통신의 융합이며, 새로운 비즈니스이지만, 우리나라의 시스템적인 변화는 역동적이지 않다. 세계적인 시장 플레이어들은 단말기, 플랫폼, 네트워크를 활용하여 회원제 또는 커뮤니티형 비즈니스 모델을 만들어가고 있지만 우리나라는 창조적인 콘텐츠 제작에 아쉬움이 많다. 단말기 또는 네트워크 서비스 등에 국한되어 있는 바, 본 연구는 다각적인 모델링의 가능성을 제안했다. 그리고 전자책 산업의 발전을 위한 전략적인 접근방법으로서 플랫폼 기술과 서비스 콘텐츠의 다양한 개발도 중요하지만 개발된 기술의 응용을 시사하고 있다.
New business The e-book industry is creating a convergence of ICT and printing culture. Even so, the system changes is not great in Korea. Global market players are going to creating a membership or community-type business model to take advantage of the terminal, platform, network, but the creative content production in Korea is limited. Since the discussion is limited to such devices or network services most, we suggest the possibility of modeling a multi-faceted. And the development of technology and services platform content is also important as a strategic approach to the development of the e-book industry. Most of all, we propose the application of content, technologies and services are developed.