Abstract
Recent increasing of redevelopment project causes construction of new buildings after demolition of old buildings. However, the researches have been largely confirmed to analysis of behaviour characteristics of existing subway tunnel due to adjacent excavation which constructing new building so far. Accordingly, The ${\bigcirc}{\bigcirc}$ Building which will be built after demolishing existing parking lot is selected as a subject of study. And the purpose of this study is to analyze the effects on existing subway tunnel due to loading and unloading caused by demolition of upper buildings. The numerical analysis was performed by using the MIDAS/GTS program. Two cases for the numerical analysis were analyzed. The one is considering demolition of old buildings and the other is not considering it. This study is to analyze the effect on existing subway tunnel caused by demolition of upper building by analyzing numerical analysis results for tunnel displacement and lining stress. It was analyzed that the effects of considering the demolition of old buildings are larger than those of no considering it.
최근 도심재개발사업의 증가로 기존 건물 철거 후 신축공사를 하는 사례가 증가하는 추세이다. 그러나 현재까지의 연구는 신축공사에 따른 인접굴착이 지하철 터널에 미치는 영향 검토에 국한되어 왔다. 이에 따라 기존 주차장 건물을 철거한 후 신축공사가 이루어지는 ${\bigcirc}{\bigcirc}$건물 신축사업을 연구대상으로 선정하여 상부 건물 철거 등으로 인한 하중제하 및 하중재하에 따른 지하철 터널에 미치는 영향 검토를 수행하였다. 수치해석은 기존 건물 철거를 고려한 경우와 고려하지 않은 경우에 대해 MIDAS/GTS를 사용하여 3차원 수치해석을 수행하고 터널 변위 및 부재력 결과 분석을 통해 기존 건물 철거가 지하철 터널에 미치는 영향을 검토하였다. 그 결과 기존 건물 철거를 고려하는 경우가 고려하지 않는 경우보다 지하철 터널에 미치는 영향이 더 큰 것으로 나타났다.