다국적기업 제품신뢰의 선행요인과 성과: 글로벌 기업시민주의의 조절효과

Antecedents and it's Consequence of Local Consumers Trust in MNC's Product: The Moderating Effect of Global Corporate Citizenship

  • Hong, Song-Hon (School of Business Administration, Kyungpook National University)
  • 투고 : 2014.06.13
  • 심사 : 2014.06.23
  • 발행 : 2014.06.27

초록

신뢰와 고객충성도의 관계에 대한 선행연구들에 따르면, 현지 진출한 다국적기업들은 현지 소비자들의 신뢰를 얻음으로써 고객충성도를 강화할 수 있다. 본 연구는 한국에 진출한 다국적기업의 제품특성, 제품관련 서비스 커뮤니케이션, 지각된 가격공정성 등이 다국적기업 제품신뢰에 어떤 영향을 미치는지를 분석함으로써 다국적기업 제품신뢰의 선행요인을 탐색하고자 하였다. 또한 글로벌 기업시민주의가 전 세계적으로 점점 요구되고 있는 현실에서 현지에 진출한 다국적기업이 기업시민으로서 사회적 책임을 다한다는 인식을 확보한다면 제품에 대한 신뢰형성에도 기여할 것으로 본다. 이러한 맥락에서 글로벌 기업시민주의가 신뢰와 그 선행요인간 관계를 조절할 것인지에 대한 분석을 함께 하였다. 조절 회귀분석을 통하여 가설을 검증한 결과, 다국적기업 제품신뢰에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 선행요인은 제품과 서비스 커뮤니케이션으로 나타났다. 제품관련 서비스 커뮤니케이션이 신뢰에 더 큰 영향력 요인이었다. 현지 소비자들은 다국적기업이 제공한 제품과 서비스에 대하여 신뢰를 하고 있다고 판단되므로 다국적기업들은 제품과 서비스로 이루어진 기업의 제품전략과 신뢰를 연계하고 소비자의 신뢰를 증진함으로써 고객충성도를 강화할 수 있도록 전략을 수립하여야 한다. 한편, 가격공정성 지각 가설은 기각되었으나 가격공정성 지각과 신뢰와의 관계에 글로벌 기업시민주의의 조절효과가 통계적으로 유의하게 나타났다. 이는 지각된 가격공정성은 다국적기업의 기업시민주의활동을 통해 선량한 기업으로 소비자에게 인지됨으로써 그 기업 제품에 대한 신뢰를 확보할 수 있음을 제시하는 것이다.

Buyers' Trust in suppliers is critical in all commerce, but particularly in the relationship between foreign provider and local consumer due to the liability of foreignness. This study examines (1)how local consumers trust in the product of MNCs is affected by their perceptions of the product attributes, (2)does the product trust affects customers loyalty, and (3)whether Global Corporate Citizenship moderates the relationship between the product attributes and trust. Based on previous researches, hypotheses are formulated and the statistical method used to test them was a moderated regression analysis using SPSS 20. 330 respondents from the university student group in Korea were used for this analysis. The results of this study are follows: Service communication and product perceptions such as quality, technological newness, design, and brand value have a significant effect on the product trust. The Effectiveness of product-related service communication had greater than that of the physical characteristics of product. But, price fairness is not significantly. The trust then has a positive relation to customers loyalty. When global corporate citizenship as the moderating role is introduced into the model, the interaction terms with 'price fairness' are verified to be significant. Therefore, global corporate citizenship moderates the relationship between price fairness and product trust. The results of the empirical study provide important implications for Korean firms operating in foreign markets. But, the findings are limited to the University students and to manufacturing sectors. Thus, the generalization of the results of this research remains limited.

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