DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Correlation between the College Scholastic Ability Test and the Mathematics Level Assessment

대학수학능력시험과 수학진단평가의 상관관계 분석

  • Son, Min Ji (Graduate School of Education Pukyong National University) ;
  • Pyo, Yong-Soo (Department of Applied Mathematics Pukyong National University)
  • Received : 2014.07.30
  • Accepted : 2014.08.22
  • Published : 2014.08.31

Abstract

The purpose of this thesis is to understand the relationship between the College Scholastic Ability Test(CSAT) and the Mathematics Level Assessment(MLA) which is conducted in P University. There are high correlations in grades, subject areas and college entrance types between grades of mathematics B-type of the CSAT and scores of the MLA. However, the many students showed substantial differences between the grades in the two tests. On the basis of these analysis results, we suggest plans for improving the implementation of the MLA and the teaching-learning methods about College General Mathematics.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2012). 수학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 제2011- 361호[별책 8].
  2. 김태수.김병수 (2008). 대학수학의 수준별 수업에 따른 학업성취도 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 22(3), 369-382.
  3. 박준식.표용수 (2013). 대학 기초수학 교과목 수준별 학습지도 개선 방안, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 27(1), 19-37. https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.1.019
  4. 부경대 (2009). 수학 기초학력평가 문제은행, 부경대학교 자연과학대학 수리과학부.
  5. 이정례.이경희 (2012). 수학 기초학력과 대학수학능력시험 수리영역 성적의 관계 연구, 한국수학교육학회, 41-47.
  6. 이정례.이성진.권혁홍.이경희 (2011). 수학기초학력 향상프로그램이 학업성취도와 학습동기에 미치는 영향 - D대학교 공과대학 신입생을 중심으로-, 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 25(1), 167-184.
  7. 이충형 (2008). 대학수학능력시험과 대입논술시험의 상관관계 연구 -고3 인문계 학생을 중심으로-, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 조성민.김재홍.최지선.최인선 (2014). 대학수학능력시험 수학 영역의 내용 영역에 대한 고찰, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 28(2), 195-217. https://doi.org/10.7468/jksmee.2014.28.2.195
  9. 표용수.조성진.정진문.박진한 (2010). 교양수학 교과목에 대한 효율적 교수-학습지도 방안, East Asian Math. J., 26(2), 319-336.

Cited by

  1. 대학 신입생들의 수학 기초학력 평가자료들 간의 상관관계 및 오류 유형 분석 vol.32, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7858/eamj.2016.036