DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on Teaching of Polyhedrons in Elementary Mathematics Textbooks

초등학교 수학 교과서에 제시된 다면체 관련 내용 분석

  • Received : 2014.06.15
  • Accepted : 2014.08.25
  • Published : 2014.08.31

Abstract

This study analyzed and discussed instruction methods of polyhedrons in elementary mathematics textbook by using the didactic transposition theory. By further segmenting instruction methods, we analyzed the period and order of teaching of polyhedrons, its definitions and presentation methods, and how instruction methods has changed so far. In elementary mathematics textbooks from the 1st to the 2007 revised curriculum, we choose the part where polyhedrons are introduced as the search-target, and analyzed instruction methods in these textbooks by using phenomenological description. The instruction period and order of polyhedrons were systemized when the system of Euclid geometry was introduced, considering the psychological condition of students, and the instruction period and order had been refined according to the curriculum. And methods of definition took into consideration both the academic systems and psychological situations. Also, the subject of learning has changed from textbook and teachers to students. Polyhedrons were connected to real life and students could build up their knowledge by themselves. Constructions were aimed at the understanding of meaning of contents, rather than at itself. Through these analyses, we have some suggestions on the teaching of polyhedrons in the elementary mathematics.

Keywords

References

  1. 강완 (1991). 수학적 지식의 교수학적 변환. 한국수학교육학회지시리즈A:수학교육, 30권 3호, 107-124.
  2. 강완 (2000). 수학 교과서에 나타난 계산 지도 방법의 변화-두 자리 수의 덧셈과 뺄셈. 한국초등수학교육학회지, 4권, 21-37.
  3. 강완.김현미 (2010). 초등학교 수학과 교육과정에 근거한 도형영역 교수단위 추출 연구, 수학교육학연구, 20권 3호, 323-338
  4. 강흥규.조영미 (2000). 학교 수학에서의 다양한 정의 방법과 교수학적 의의. 대한수학교육학회 2000년도 춘계 수학교육학연구발표대회논문집, 161-186.
  5. 교육과학기술부 (2009). 수학 1-1. 서울: 두산동아(주).
  6. 교육과학기술부 (2010). 수학 5-1, 6-1. 서울: 두산동아(주).
  7. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제2011-361호.
  8. 교육부 (1995). 수학 1-1, 2-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  9. 교육부 (1997). 수학 5-2, 6-1, 6-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  10. 교육부 (2000). 수학 1-가 단계. 서울: 대한교과서 주식회사.
  11. 교육부 (2001). 수학 5-가 단계, 6-가 단계. 서울: 대한교과서 주식회사.
  12. 권성룡 (2006). "Polyhedron"을 활용한 다면체 학습에 관한 연구. 수학교육, 45(2), 191-204.
  13. 김남균.오은선 (2008). 초등학생의 공간능력에 대한 조사 연구. 초등수학교육, 11권 1호, 21-38.
  14. 김유경.방정숙 (2007). 초등학교 6학년 학생들의 공간감각과 공간추론능력실태 조사. 학교수학, 19권 3호, 353-373.
  15. 김지숙 (2001). 초등학교 아동의 입체도형 개념 이해: 직육면체를 중심으로. 이화여자대학교 석사학위논문.
  16. 김현정 (2007). 초등학교 수학 교과서에 나타난 사각형 지도 방법에 대한 분석. 서울교육대학교 석사학위논문.
  17. 류현아.정영옥.송상헌 (2007). 입체도형에 대한 6-7학년 수학영재들의 공간시각화 능력 분석. 학교수학, 9권 2호, 277-289.
  18. 문교부 (1955). 산수 2-2, 5-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  19. 문교부 (1966). 산수 1-2, 2-1, 4-2, 5-1, 6-1. 서울: 국정교과서주식회사.
  20. 문교부 (1976). 산수 1-1, 1-2, 2-2, 3-2, 4-1, 5-2, 6-1. 서울: 국정교과서주식회사.
  21. 문교부 (1982). 산수 1-1, 2-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  22. 문교부 (1983). 산수 5-2, 6-1. 서울: 국정교과서주식회사.
  23. 문교부 (1989). 산수 1-1, 2-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  24. 문교부 (1990). 산수 5-2, 6-1, 6-2. 서울: 국정교과서주식회사.
  25. 방정숙.황현미 (2010). 입체도형에 관한 초등학교 수학 교과서 분석, 한국학교수학회논문집, 13권 4호, 549-568.
  26. 심상길 (2005). 초등학교 기하에서 큐브를 활용한 조작 활동에 관한 연구. 수학교육, 44권 1호, 143-152.
  27. 이경화 (1993). 학교 수학의 교수학적 변환에 관한 연구 - 중학교 2학년 지도를 중심으로. 서울대학교 석사학위논문.
  28. 장혜원.강종표 (2009). 쌓기나무 지도를 위한 부분제거법의 적용. 수학교육학연구, 19권 3호, 425-441.
  29. 주영진.김종민 (2006). 웹상에서의 입체도형 학습프로그램 개발. 고신대학교 자연과학연구소 논문집, 13권, 11-15.
  30. 최근배.김해규 (2005). 한국과 미국의 초등수학 교과서(Harcourt Math) 비교 연구 - 도형영역을 중심으로-, 수학교육, 44권 2호, 179-200.
  31. 최병훈.방정숙.송근영.황현미.구미진.이성미 (2006). 한국과 싱가포르의 초등 수학 교과서 비교 분석-도형과 측정 영역을 중심으로-, 학교수학, 8권 1호, 45-68.
  32. 현종익 (2011). 초등수학교육론 제 2판. 서울 : 교우사.
  33. National council of teachers of mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. NCTM, Reston, VA.
  34. Reys.Lindquist.Lambdin.Smith (2009). Helping children learn mathematics. NJ: John Wiley & Sons Inc.