학습, 혁신역량과 혁신성과 간의 관계에 관한 연구

A Study on the Relationship of Learning, Innovation Capability and Innovation Outcome

  • 투고 : 2014.02.16
  • 심사 : 2014.06.24
  • 발행 : 2014.06.30

초록

오늘날 불확실성이 증가하면서 조직구성원의 전문역량, 즉 혁신역량에 대한 중요성이 커지고 있다. 이러한 실정에도 불구하고, 조직원 개인의 혁신역량에 대해 혁신산출물을 만들기 위한 투입요소, 혁신 활동(혁신역량보유, 발휘, 증진노력 등) 그리고 혁신산출물 간의 관계에 관한 연구는 아직까지 많지 않은 편이다. 이런 원인은 기존 혁신연구단위가 국가단위, 산업단위, 기업단위에서 이루어지는 것이 일반적이기 때문이며, 상대적으로 특정기업의 투입, 산출 및 혁신활동 자체에 대한 분석이 다소 부족한 편이다. 그러므로 이 연구는 기존 혁신연구의 틀과 시각에서 벗어나, 특정조직중심의 개인별 혁신성과와 그 성과와 관련성이 높을 것으로 추정되는 혁신활동들에 대한 네 가지 가설, 즉 첫째는 역량의 차이에 따라 혁신성과는 차이가 있을 것이다. 둘째, 학습시간의 차이에 따라 역량은 차이가 있을 것이다. 셋째, 학습시간의 차이에 따라 혁신성과는 차이가 있을 것이다. 넷째, 학습시간과 혁신성과 간의 관계에는 혁신역량의 매개효과가 있을 것이다(구조모형 검정)는 문제에 대해 정량분석을 시도하여, 조직 경쟁력을 향상시키기 위한 정책적 시사점을 도출하는 것을 연구목적으로 한다.

We increasingly see the importance of employees acquiring enough expert capability or innovation capability to prepare for ever growing uncertainties in their operation domains. However, despite the above circumstances, there have not been an enough number of researches on how operational input components for employees' innovation outcome, innovation activities such as acquisition, exercise and promotion effort of employee's innovation capability, and their resulting innovation outcome interact with each other. This trend is believed to have been resulted because most of the current researches on innovation focus on the units of country, industry and corporate entity levels but not on an individual corporation's innovation input components, innovation outcome and innovation activities themselves. Therefore, this study intends to avoid the currently prevalent study frames and views on innovation and focus more on the strategic policies required for the enhancement of an organization's innovation capabilities by quantitatively analyzing employees' innovation outcomes and their most suggested relevant innovation activities. The research model that this study deploys offers both linear and structural model on the trio of learning, innovation capability and innovation outcome, and then suggests the 4 relevant hypotheses which are quantitatively tested and analyzed as follows: Hypothesis 1] The different levels of innovation capability produce different innovation outcomes (accepted, p-value = 0.000<0.05). Hypothesis 2] The different amounts of learning time produce different innovation capabilities (rejected, p-value = 0.199, 0.220>0.05). Hypothesis 3] The different amounts of learning time produce different innovation outcomes. (accepted, p-value = 0.000<0.05). Hypothesis 4] the innovation capability acts as a significant parameter in the relationship of the amount of learning time and innovation outcome (structural modeling test). This structural model after the t-tests on Hypotheses 1 through 4 proves that irregular on-the-job training and e-learning directly affects the learning time factor while job experience level, employment period and capability level measurement also directly impacts on the innovation capability factor. Also this hypothesis gets further supported by the fact that the patent time absolutely and directly affects the innovation capability factor rather than the learning time factor. Through the 4 hypotheses, this study proposes as measures to maximize an organization's innovation outcome. firstly, frequent irregular on-the-job training that is based on an e-learning system, secondly, efficient innovation management of employment period, job skill levels, etc through active sponsorship and energization community of practice (CoP) as a form of irregular learning, and thirdly a model of Yί=f(e, i, s, t, w)+${\varepsilon}$ as an innovation outcome function that is soundly based on a smart system of capability level measurement. The innovation outcome function is what this study considers the most appropriate and important reference model.

키워드

참고문헌

  1. 경희사이버대학교 사이버사회연구소 (2012), 사이버사회문화, 3(1).
  2. 권낙원 (2007), "교사의 전문성 향상을 위한 전문학습공동체 구성 가능성 탐색", 교육과정연구, 7.
  3. 김구 (2011), "지방정부의 지식흡수역량과 혁신역량 간의 관계에 관한 연구 기초자치단체의 조직문화 조절효과를 중심으로", 한국행정연구, 20(1).
  4. 김귀원 (2012), "조직혁신 과정에 미치는 영향요인에 관한 연구", 고려대학교 박사학위 논문.
  5. 김귀원 (2013), "자기주도학습시간과 직무역량 간의 관련성에 관한 연구", 한국공공관리학보, 27(1).
  6. 김병국.권오철 (1999), "지방자치단체 역량평가를 위한 지표개발 연구: 내부조직역량 평가체계 구축을 위한 시론", 한국지방자치학회보, 11(4).
  7. 김영배 (2005), 혁신형 중소기업(기업특성, 기술학습과 경영성과), 과학기술정책연구원.
  8. 김영생.정무권.최영섭 (2006), 고숙련사회와 혁신전략, 한국직업역량개발원, 선우정보인쇄.
  9. 남춘호 (2005), "지식정보사회의 경력과 생애과정", 21세기 한국 메가트렌드 시리즈 II, 정보통신정책연구원.
  10. 노형진 (1999), 한글 SPSSWIN에 의한 다변량데이터의 통계분석, 서울: 석정.
  11. 문혜선.남장근.최윤희.최재영(2012), "의약산업의 혁신역량진단 및 발전방향(연구보고서 2012-634)", 연구보고서 2012-634, 산업연구원.
  12. 박우성 (2002), "역량중심의 인적자원관리 혁신방안에 관한 연구", 기업경영연구 8/1, 경희대학교.
  13. 박정수 (2011), "서비스산업 혁신활동 제고를 위한 정책과제", 연구보고서 2011-601.
  14. 박찬수 이외 (2013), "중소기업 기술혁신 역량 평가 및 글로벌 정책동향 분석(IV)", 조사연구 2013-08, 과학기술정책연구원.
  15. 서규원 (2010), 기업의 기술혁신역량지수 개발 및 적용(IT 분야 사례를 중심으로), 한국과학기술기획평가원.
  16. 서울대학교 (2004), "지방정부의 혁신역량에 관한 국제비교", 2004년도 한국학술진흥재단 기초학문육성 인문사회분야 연구계획서(KRF-2004-074-BM0047).
  17. 송위진 (2004), "국가혁신체제에서 정부의 역할과 기능(혁신체제론적 접근)", 정책자료 2004-1, 과학기술정책연구원.
  18. 송위진 (2011), "사회문제 해결을 지향하는 기술: 사회기술(특성과 정책과제)", STEPI Insight 제79호 (2011.10.1), 과학기술정책연구원.
  19. 안관영 (2005), "자발적 이직에 대한 재직기간의 조절효과에 관한 연구", 상지대학교 경상대학 경영학과(온라인 자료).
  20. 오영수.최정수.김진수 (2005), "한국의 지역혁신역량에 대한 실증 연구", 지방행정연구, 19(3): 127-152.
  21. 유병규.박영금 (2004), "지역별 지식혁신역량 추이와 클러스터 전략", 지식경제, 현대경제연구원.
  22. 유병규.신광철 (2001), "지역별 지식 혁신 역량 현황과 제고 방안", 지식경제, KNSI.
  23. 윤두섭.이승종 (2004), "지방자치단체의 혁신역량에 관한 연구", 하계학술대회 발표논문집, 한국행정학회.
  24. 이우성 이외 (2007), "성장잠재력 제고를 위한 기술혁신 전략과 과제", 정책연구 2007-12, 과학기술정책연구원.
  25. 이종수 (2004), "자치단체의 정책혁신과 거버넌스: 부천시와 광명시의 사례-연관성에 대한 은유(Metaphor)의 시론적 개발과 적용-", 하계학술대회 발표 논문, 한국행정학회.
  26. 정의영.이기백.최문기 (2013), "제조 기업의 R&D 자원과 혁신성과의 구조적 관계", POSRI 경영경제연구, 13(1): 100-124.
  27. 정재진.임채홍 (2008), "지역혁신 역량에 따른 혁신기업의 입지에 관한 연구", 하계학술대회발표논문, 한국행정학회.
  28. 종소기업청 (2007), 기술혁신시스템 평가지표(제조업종), 중소기업청.
  29. 한국교육학술정보원 (2013), "스마트교육 플랫폼 진화 및 발전방향", 2013 KERIS 이슈리포트 연구자료, RM 2013-5, 한국교원학술정보원.
  30. 한국지역정보개발원 (2013), 2013년도 공무원 정보화역량진단 안내자료, 안전행정부
  31. 홍지승.홍석일 (2008), "중소기업의 기술혁신 유형화와 정책적 시사점", 연구보고서, 제540호, 산업연구원.
  32. 황규희 (2013), "기업의 조직 창의성과 특허", HRDReview제69호04(7월) (http://www.nhrd.net/index.do), pp. 54-69.
  33. Boyatzis (1982), A. R., The competent manager: A model for effective performance, New York: J Wiley.
  34. Dobbs, K. (2000), "Simple Moments of Learning", Training, 35(1): 52-58.
  35. DuBois D, D. (1993), Competency-Based Performance Improvement: A Strategy for Organizational Change, Human Resource Development Press.
  36. Freeman, C. (1994), "The Economics of Technical Change", Cambridge Journal of Economics, 18(5): 463-514. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.cje.a035286
  37. Frishammar, J. and Horte, S. A. (2005), "Managing External Information in Manufacturing Firms: The Impact on Innovation Performance", Journal of Product Innovation Management, 22(3): 251-266. https://doi.org/10.1111/j.0737-6782.2005.00121.x
  38. Hsien-Che, L. and Joseph, Z. S. (2004), "A Comparison of Innovation Capacity at Science Parks across the Taiwan Strait: The Case of Zhangjiang High-Tech Park and Hsinchu Science-based Industrial Park", Technovation, 20: 1-9.
  39. Malerba, F. (1992), "Learning by firms and incremental technical change", Economic Journal, 102: 845-859. https://doi.org/10.2307/2234581
  40. Metcalfe, S. (1995), "The Economic Foundations of Technology Policy: Equilibrium and Evolutionary Perspectives", in P. Stoneman (ed.), Handbook of the Economics of Innovation and Technological Change, Blackwell Publishers, Oxford (UK)/Cambridge (US).
  41. Nelson, R. R. and Winter, S. G. (1982), An Evolutionary Theory of Economic Change, Belknap Press/Harvard University Press: Cambridge.
  42. OECD (1999), OECD Principles of Corporate Governance, Paris, OECD.
  43. O'Sullivan, M. (2000), Contests for Corporate Control: Corporate Governance and Ecinomic Performance in the United States and Germany, Oxford University Press, forthcoming.
  44. Penrose, E. T. (1995), The Theory of the Growth of the Firm, third edition, Oxford: Oxford University Press.
  45. Rosenberg, M. J. (2005), "What is E-Learning Headed? - And How to Make it Succeed", 2nd SCIL International Congress 2005.
  46. Song, W. C. (2004), A Study on Development Strategy of Korea Innovation System, Science & Technology Policy Institute.
  47. Teece, D., Gary P. and Amy, S. (1997), "Dynamic Capabilities and Strategic Management", Strategic Management Journal 18: 509-534. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-0266(199708)18:7<509::AID-SMJ882>3.0.CO;2-Z
  48. Yam, R. M., Guan, J. C., Pun, K. F., Tang, E. Y. (2004), An Audit of Technological Innovation Capabilities in Chinese Firms: Some Empirical Findings in Beijing, China, Research Policy, 33(8): 1123-1140. https://doi.org/10.1016/j.respol.2004.05.004
  49. Yi, Sung Yup (2009), "A Study on The Way of Informal Learning at Corporate Workplace", The Korean Journal for Human Resource Development, 11(1): 1-5.
  50. Wisdom21 management consulting (2008), 디지털 시대의 학습조직과 지식경영, www.wisdim21.co.kr.