Profiled & Deterministic Ethernet 기반의 차량용 네트워크

  • Published : 2014.07.31

Abstract

자동차와 IT기술 간의 융합을 통해, 대용량의 데이터 교환을 수반하는 인포테인먼트 및 다양한 지능형 안전/주행 기능들이 구현되고 있다. 이런 기능들이 원활하게 운영되기 위해서는 고속의 네트워크가 필수적이다. 본 논문에서는 기존의 인포테인먼트용 자동차 네트워크 기술들과 항공용 Ethernet 기술의 특징을 고찰한다. 그리고 이를 바탕으로 Ethernet 기반의 미래 자동차 백본 네트워크를 설계하고 제안한다.

Keywords

References

  1. Doug Parker and Christopher Thomas, "Winning share in automotive semiconductors", McKinsey on Semiconductors, Autumn 2013.
  2. 서동수, "High Performance In-Vehicle Network", High Speed Network, 14th Jan. 2009.
  3. Alexander Maier, "Ethernet-The Standard for In-Car Communication", 2nd Ethernet&IP@Automotive Technology Day, 19th Sep. 2012.
  4. Andreas Grzemba, "MOST: The Automotive Multimmedia Network", Franzis Verlag GmbH, 2008.
  5. MOST Cooperation, "Annual Achievement Report 2014", 2014.
  6. "IEC 61158-3-21: 2010, Industrial communication networks - Fieldbus specifications - Part 3-21: Data-link layer service definition Type 21 elements."
  7. "IEC 61158-4-21: 2010, Industrial communication networks - Fieldbus specifications - Part 4-21: Data-link layer protocol specification - Type 21 elements."
  8. "IEC 61158-5-21: 2010, Industrial communication networks - Fieldbus specifications - Part 5-21: Application layer service definition - Type 21 elements."
  9. "IEC 61158-6-21: 2010, Industrial communication networks - Fieldbus specifications - Part 6-21: Application layer protocol specification - Type 21 elements."
  10. "IEC 61784-2: 2010, Industrial communication networks - Profiles - Part 2: Additional fieldbus pro-files for real-time networks based on ISO/IEC 8802-3."
  11. "IEC 62439-7, Industrial communication networks - High availability automation networks - Part 7: Ring-based Redundancy Protocol (RRP)."
  12. Stefan Singer, "Solutions, Highlights and Challenges of Ethernet AVB Solutions", Freescale Technology Forum 2014, Apr. 2014.
  13. S. Schneele and F. Geyer, "Comparison of IEEE AVB and AFDX", DASC, pp. 1-24, 2012.