DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Low-Floor Bus Routes Selection - Focused on the Case of Jeollabuk-Do -

저상버스 노선선정 방안에 관한 연구 -전라북도 사례를 중심으로-

  • 이창현 (전북발전연구원) ;
  • 김상엽 (전북발전연구원 새만금 지역개발연구부) ;
  • 최재성 (서울시립대학교 교통공학과)
  • Received : 2014.07.18
  • Accepted : 2014.08.11
  • Published : 2014.08.31

Abstract

Approaching to aging society with increasing transportation vulnerable, most developed countries has positively promote low-floor bus. Such circumstance in Korea has plan to introduce low-floor bus to intra-city bus system which accounted for 30 percent of total number of buses however there is no specific operating plan for this matter. According to the revealed preference study on bus service, the study shows that the efficiency of low-floor is relatively low than that of other buses, therefore, it is necessary to establish feasible plan for bus route selection. Thus, this study is to conduct research on analyzing trip characteristics of transportation vulnerable and establish bus route selection measures for low-floor bus. The result from the survey in Jeollabuk-do Province reveals that the trip purpose of transportation vulnerable is mainly for welfare and medical service, which was made less than 6 times a week. Futhermore, 37.6 percent of transportation vulnerable use buses, thus, it is essential to improve its service quality for enhancing user's convenience and safety. In that transportation vulnerable O-D needs to be established and forecasts future demand for selecting optimal bus route. According to the estimation, route passing through densely populated areas with transportation vulnerable should take the first priority, city circular and other route would be next. Moreover, it is economically efficient that areas populated more than 200,000 with fixed route and less than 200,000 with limited route responsive to demands would be feasible plans. This study will have greater an impact on transportation planning and further research on transportation vulnerable.

초고령사회에 근접함에 따라 교통약자의 수는 더불어 증가하고 있는 추세로 여러 국가들은 교통약자의 이동편의를 위해 저상버스를 도입을 적극 추진 중이다. 우리나라 저상버스는 도입은 시내버스 중 30%를 도입하려 하고 있지만 저상버스 노선 운영에 대한 계획은 부재한 상황이다. 실제 저상버스 이용 실태조사에서는 이용효율이 높지 않게 나타나고 있어 저상버스 노선선정 방안이 필요한 실정이다. 따라서, 본 연구에서는 국내 교통약자의 통행특성을 분석하고 저상버스 도입에 따른 노선선정 방안을 검토하였다. 전라북도를 대상으로 설문조사를 한 결과 교통약자의 통행목적은 복지와 의료가 주를 이루며, 일주일에 6회 이상 통행하는 비율이 적은 것으로 나타났다. 또한, 이동을 위한 주 교통수단은 37.6%가 버스로 분석되어 교통약자의 편의증진을 위해서는 버스의 개선이 우선적으로 필요한 것으로 나타났다. 수집한 설문조사를 기반으로 교통약자 O-D를 구축하고 저상버스가 우선적으로 도입해야 하는 노선을 선정한 결과 교통약자 밀집지역을 시종점으로 하는 버스노선이 가장 우선적으로 도입되어야 하며, 다음은 시내를 순환하는 노선, 마지막으로 그 외노선 순서로 저상버스를 도입하는 것이 교통약자의 저상버스 이용효율을 최대화 할 수 있는 것으로 분석되었다. 더불어, 인구 200,000명을 기준으로 이상일 경우 고정된 노선을, 이하일 경우 수요응답형 노선을 제공하는 것이 효율과 경제적 측면에서 가장 적절한 저상버스의 도입방안으로 분석되었다. 향후 본 연구에서 도출한 결과는 교통약자의 편의증진을 위한 교통계획 수립의 기반 연구 및 자료로 활용 될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. United Nations, World Population Ageing 2013, United Nations, 2014.
  2. World Health Organization and World Bank, World Report on Disability, Switzerland, World Health Organization, 2011.
  3. H. Orimo, H. Ito, T. Suzuki, A. Araki, T. Hosoi and M. Sawabe. "Reviewing the definition of "elderly"", Geriatrics & Gerontology International, vol. 6, no. 3, pp.149-158, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1447-0594.2006.00341.x
  4. KMGL, The Promotion Act of Transportation Handicapped Convenience, Korea Ministry of Government Legistation, South Korea, 2006
  5. European commission, COST 332. Low floor buses. The low floor bus system. Luxembourg, 1995.
  6. J.S. Hugo and J Stanbury, "Towards the Introduction of Low Floor Bus Technology in South African Cities", 20th South African Transport Conference, Pretosp.ria, 2001.
  7. MLTMA, 2012 Survey of Transportation Hadicapped' Trip : Final Report, Ministry of Land, Infrastructure and Maritime Affairs, South Korea, 2012.
  8. MOCT, 2006 Low-Floor Satisfaction Survey Report, Ministry of Construction and Transportation, 2006.
  9. MLTMA, The Second Plan of Transportation Hadicapped Transport Convenience Increasing, Ministry of Land, Infrastructure and Maritime Affairs, South Korea, 2012.
  10. D.S. Yun and G.S. Shin, "Analysis Travel characteristics and Mode Choice Behavior of the Transportation Handicapped: A Case Study of Gyeongsan City", The Korea Spatial Planning Review, vol. 66, pp.25-45, Korea, Sep, 2010. https://doi.org/10.15793/kspr.2010.66..002
  11. N.K. Jo and D.S. Yun, "Mode Choice Factors of the Elderly", The Korea Spatial Planning Review, vol. 33, pp.129-144, Korea, April, 2002.
  12. S.H. Choo, "Analysis of the Elderly's Travel Behavior", Transportation research, vol. 15, no. 2, pp.129-144, 2008
  13. London Transit Commission, Accessibility Plan 2012-2025, London Transit Commision, Lodon, United Kingdom, 2011.
  14. Vicroads, Designing Local Roads for Ultra Low Floor Buses, Australia, July, 1999.
  15. D. Yun and G. Shin, "Analyzing Travel Characteristics and Mode Choice Behavior of the Transportation Handicapped:A Case Study of Gyeongsan City", Korea Land Research, vol. 66, pp.25-45, 2010.
  16. MOSPA, 2013 Population Statistics, Ministry of Security and Public Administration, South Korea, 2013.
  17. MW, 2013 Statistics of Handicapped, Ministry of Health and Welfare, South Korea, 2014
  18. Statistics Korea, 2013 Korean Population Trends, South Korea, 2014
  19. A. Schrijver, Theory of Linear and Integer Programming. Chichester : NewYork, 1998
  20. P.M. Schonfeld and M. Kim, Intergration of Fixed and Flexible Route Public Transportation System, Phase II, U.S. Department of Transportation, University Transportation Centers Program, 2012
  21. J.F. Potts, E.C. Crockett and J. Washington, "A Guide for Planning and Operating Flexible Public Transportation Services" TCRP report 140, Transportation Research Board, 2010
  22. K. Broome, L. Worrall, J. Fleming and D. Boldy, "Evaluation of Flexible Route bus Transport for Older People." Transport Policy, vol. 21, pp.85-91, 2012 https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.02.005

Cited by

  1. 교통약자의 거주 분포와 통행특성을 고려한 저상버스 노선 선정 - 부산시를 사례로 - vol.18, pp.2, 2015, https://doi.org/10.11108/kagis.2015.18.2.161
  2. 교통약자 이동지원센터의 이용정보를 활용한 저상버스 정류장 입지선정에 관한 연구 vol.18, pp.1, 2014, https://doi.org/10.22678/jic.2020.18.1.025