DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Features of Depaysement Observed in Interior Spaces of Fashion Flagship Stores

패션 플래그쉽 스토어(Flagship store)의 실내공간에 나타나는 데페이즈망 특성에 관한 연구

  • 전민지 (계명대학교 일반대학원 건축학과) ;
  • 김정아 (계명대학교 실내환경디자인학과)
  • Received : 2014.06.30
  • Accepted : 2014.08.08
  • Published : 2014.08.30

Abstract

Recently, it is considered that the fashion flagship stores are being standardized as they are focusing only on external decorations and that they are hardly expressing their own intrinsic identities. That being the case, the fashion flagship stores are, now, pursuing diversity and are trying for any experimental designs in order to make their spaces more unique than those of other fashion flagship stores are, and regarding customers who would visit the stores, they have this desire to experience spaces, which are all unusual and different, just quickly while they shop. The topic of this study, depaysement which is making it unfamiliar, applies some unfamiliar a stimulus to people, and that makes the users remember this realization of original images and psychological stimuli as long as possible as leading the users to experience those spaces of special values. In the light of that, this study categorizes the features of depaysement into those groups, such as distortion of scales, juxtaposition of foreign materials, fantasy and ambiguity of a boundary, and analyzes the interior spaces of the fashion flagship stores. After all, this study applies depaysement to the fashion flagship stores' interior spaces, which have been all familiarized and standardized through some habitual relations, and works on different stimuli in order to invite the users to experiences of those totally new senses which are different from what the users have been felt in their daily lives. In the end, the study aims to propose ideas for how to design a place attractive enough to make the users revisit the place as after going through such memory process mentioned on the above.

Keywords

References

  1. 한효정.김주연, 브랜드 체험수단으로서 플래그쉽 스토어 디자인에 관한 연구, 한국 실내디자인학회논문집 13권 통권42, 2004
  2. 강소연, 플래그쉽 스토어의 브랜드 이미지 특성과 디자인 표현성향에 관한 연구, 홍익대 박사논문, 2007
  3. 고예린.김현중, 플래그쉽 스토어의 공간 디자인 경향 연구, 한국디자인문화학회지, 2013
  4. 번트H.슈미트, 박성연 역, 체험마케팅 , 세종서적, 2002
  5. 정지영.홍재성 편 (2005), 두산동아 프라임 불한사전, 서울: 두산동아, p.830
  6. 이정열, 데페이즈망을 활용한 현대 실내디자인 표현에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 통권61호, 2007
  7. 장한솔, 현대 공간의 데페이즈망 특성에 관한 연구 : 르네 마그리트 작품 분석을 통해서, 국민대 석사논문, 2010
  8. Ado Kyyou, Le Surrealisme au cinema, Le terrain Vogue, 1963
  9. 박진수, 데페이즈망(Depaysement)기법을 이용한 패션 디자인 연구, 홍익대 석사논문, 2003
  10. 이지연, 르네 마그리트 회화의 이미지를 응용한 패션디자인 연구-데페이즈망 기법을 중심으로-, 이화여대 석사논문, 2011
  11. 이정모, 인지과학, 초판, 성균관대학교 출판부, 서울, 2009
  12. 이정모, 인지심리학, 대우학술총서 511 논저, 서울, 2001
  13. 최수복, 현대건축에 나타난 데페이즈망의 표현특성에 관한 연구. 충남대 석사논문
  14. 김순자, 패션일러스트레이션의 데페이즈망 표현기법에 대한 연구, 한국의상디자인학회, 2010
  15. 안선경, '현대복식에 표현된 추의 개념', 숙명여대 석사학위논문, 1994, p.82
  16. 나정, 수사학적 관점에서 본 중국TV광고 사례 연구 : 수사학적 표현기번을 중심으로, 경원대 석사논문, 2010
  17. 박남성, 현대 산업직물 소재로 등장한 이질적 재료에 관한 연구, 디자인硏究, 2010
  18. 안은희.이정욱, 현대 실내공간의 환상적 표현에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 2006
  19. 차민지, 몽환적 공간 표현에 관한 연구 : 본인 작품을 중심으로, 단국대 석사논문, 2013
  20. 유한태, 착시의 조형심리, 시각디자인 제 7호, 월간 시각디자인, 1987
  21. Sizurai Gazuya, 김주석 역, 착시조형, 서울지구문화사, 1997
  22. 이상진, 크리스토퍼 놀란의 영화에서 나타난 이중적 중첩 공간 특성에 관한 연구, 건국대 석사논문, 2014
  23. 네이버 지식백과