A Historical review on Martial Study for Song Dynasty

송대 무학에 관한 사적 고찰

  • Shin, Sue-Yong (Kangwon National university Dept. of Leisure Sports)
  • 신수용 (강원대학교 레저스포츠학과)
  • Received : 2014.02.27
  • Accepted : 2014.06.19
  • Published : 2014.06.30

Abstract

This study is to carry out literary study about the subject of Martial Study in Song Dynasty which was in charge of military strategy education. Martial Examination and Martial Study were related to military officials in China, and also have important value of historical materials in physical education dealing with martial arts as traditional physical activity. To be a military official would be possible to correspond with such requirements as knowledge that sports experts should have, leadership as a leader, and ability reinforcement through physical training, and the effort to pass Martial examination as the chance of status rise contributed to developing sports and culture because the necessity of training military arts was emphasized in social situations. Martial Study establishment became a clue of creating and spreading the notion that General should have virtue and justice as an ideological style of new-Confucianism (neo-Confucianism and Sung Confucianism) in Song Dynasty. After founded in 1043 and equipped with a formal aspect in 1072, Martial Study got the political effect and improved national competitiveness while its function of cultivating and selecting excellent capable persons was going on smoothly. Educational contents in Martial Study were understanding and flexibly applying the skills of infantrymen, cavalrymen, and bowmen and the meanings and theories of confucian classics, testing problem solutions of reality, and teaching the measures of the problem. Martial Study included three aspects of military capable persons, war, and weapons and took charge of the function of education, selection, and promotion, steadily supporting development and continuance of Martial examination institution.

이 연구는 병법교육을 담당하였던 송대 '무학(武學)'을 주제로 문헌적 연구를 실시한 것이다. 중국에서 무거(武擧)와 무학은 무신관료(武臣官僚) 체계와 연관이 있으며, 무술을 전통체육활동으로 취급하는 체육학에서도 중요한 사료가 된다. 무학의 설립은 송대의 관료주의와 유교사상의 기풍으로 덕(德)과 의(義)를 갖춘 유장(儒將) 개념의 등장과 확산이 단초가 된다. 무학은 최초로 1043년(慶歷 3년)에 설립되고 1072년(熙寧 5년)에 공식적인 면모를 갖추어 우수한 인재를 양성하고 선발하는 기능이 원활해지면서 정치상의 효과를 보아 국가의 경쟁력을 향상시켰다. 무학 교육내용은 첫째, 보병·기병·궁병의 신체 기술과 둘째, 경서인 무경칠서(武經七書) 즉, 손자(孫子), 오자(吳子), 사마법(司馬法), 위료자(尉繚子), 황석공삼략(黃石公三略), 강태공육도(姜太公六韜), 당리문대(唐李問對)의 뜻을 이해하여 유연하게 적용하는 것, 셋째로 현실적인 문제해결 등을 시험하여 그 대책을 가르쳤다. 이러한 무학은 신체기술(人), 전쟁(事), 무기(物)의 세 가지 측면을 포괄하고, 교육·선발·승진의 기능을 담당하여 무거제의 발전과 존속을 꾸준히 뒷받침하였다. 수집된 자료를 통해 중국의 전통사회에서 체육전문인이라고 하라 수 있는 무관의 조건이 신재는 물론이고, 지도자의 통솔력과 공맹(孔孟), 그리고 병법을 강론하는 등의 지식을 겸비해야하는 사회적 요구가 있었음을 알 수 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2012년 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2012S1A5B5A07036587).