DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Reasonable Application Method of Steel Fiber Reinforced Shotcrete in NATM Tunnel

NATM 터널에서 합리적인 강섬유보강 숏크리트 적용방안에 관한 연구

  • Seok, Chongken (Department of Railway Construction, Woo Song University) ;
  • Ahn, Taebong (Department of Railway Construction, Woo Song University)
  • Received : 2014.05.09
  • Accepted : 2014.06.26
  • Published : 2014.09.01

Abstract

Recently, the proportion of long tunnel has increased for efficient use of land due to limited land area, driving convenience and high speed. RMR and Q-System of empirical methods has been mainly used for tunnel support design in domestic. Although shotcrete is the key to NATM tunnel, the related studies are insufficient. So, steel fiber reinforced shotcrete is applied to II~V grade rocks on domestic and foreign applications. And same amount of shotcrete is equally applied to tunnel roof and wall regardless of the applied rock load. Shotcrete is applied excessively rather than the original proposed value of RMR and Q-System. Thus, this study is to reevaluate the application part of plain shotcrete and steel fiber reinforced shotcrete of tunnel in Daebo granite, and to propose the reasonable application method of steel fiber reinforced shotcrete. Field test and numerical back analysis using measurements were performed to verify stability. According to results, if RMR values are the upper class in the III grade, it can be designed in accordance with upper grade. In addition, if rock condition is good as a mountain tunnel in Daebo granite, it can be applied for plain shotcrete to III grade rocks because there is also no stability problems. And although steel fiber reinforced shotcrete is applied only crown of the tunnel in IV grade rocks, it is possible to secure stability for falling rock by key-block.

최근 제한적인 국토 조건, 차량 주행 편의 및 고속화, 국토의 효율적인 이용을 위하여 장대터널 비율이 증가하고 있다. 국내 터널 지보설계 시 RMR 및 Q-System에 의한 경험적 방법을 주로 사용하고 있으나, 숏크리트 지보재가 NATM 터널의 핵심 지보재임에도 불구하고 현재 국내에서는 이와 관련된 연구가 미흡한 관계로 주로 국내외의 터널 적용사례를 바탕으로 충분한 검증없이 II등급 암반 조건에서부터 강섬유보강 숏크리트를 적용하고 있으며, 작용하는 하중에 관계없이 전단면에 일괄적으로 동일한 숏크리트 지보재를 적용하는 등 RMR 및 Q-System에서 제시하고 있는 기준보다 지보재를 다소 과다하게 적용하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 기존 적용사례에 근거한 지보패턴과는 달리, 연구지역의 지질조건인 대보화강암 기반인 산악터널 조건을 고려하여 일반 숏크리트와 강섬유보강 숏크리트 적용범위를 재평가하여 암반등급별 강섬유보강 숏크리트의 합리적 적용방안을 제시하고자 하였다. 또한 현장시험시공을 통해 계측 및 역해석을 이용한 수치해석을 수행하여 안정성을 검증하였다. 현장시험시공 및 수치해석결과 RMR 값이 동일 등급 내 상위에 분포하는 경우에는 지보패턴을 상위 등급에 준하는 설계가 가능한 것으로 나타났으며, 연구지역과 같이 암반상태가 대체로 양호한 상태인 대보화강암 기반 산악터널에서는 III등급까지 일반 숏크리트가 강섬유보강 숏크리트를 대체하여도 안정성에 문제가 없고, IV등급은 천단부에만 강섬유보강 숏크리트를 적용하여도 Key-block에 의한 낙반에 대한 안정성 확보가 가능한 것으로 평가되었다.

Keywords

References

  1. 신희순, 선우춘, 이두화 (2000), 토목기술자를 위한 지질조사 및 암반분류, 구미서관, pp. 491.
  2. 한국건설기술연구원 (2003), 국내 터널설계 기술력 향상을 위한 신기술 연구, pp. 567-582.
  3. Barton, N., Lien, R. and Lunde, J. (1974), Engineering classification of rock masses for the design of tunnel support, Rock Mechanics, Springer-Verlag, Vol. 6, pp. 189-236. https://doi.org/10.1007/BF01239496
  4. Bieniawski, Z. T. (1989), Engineering rock mass classification, Jone Wiley & Sons, N.Y., pp. 162-169.
  5. Koo, H. B., Bae G. J., Moon, H. D. and Hong, S. W. (1994), An evaluation of rock mass rating system as design aids in korea, Journal of KGS FALL '94 National Conference. pp. 209-216 (in Korean).
  6. Marc Vandewalle (1996), Dramix tunnelling the world, N. V. Bekaert S. A., pp. 121-135.
  7. Park, W. J. and Son, Y. H. (1998), Mechanical properties and economic evaluation of steel fiber reinforced shotcrete, Journal of KIIS, Vol. 13, No. 2, pp. 122-129 (in Korean).
  8. Singh, B. and Goel, R. K. (1999), Rock mass classfication, Elsevier, Oxford, U.K., pp. 43-74.
  9. Unal, E. (1983), Design guidelines and roof control standards for coal mine roof. Ph. D. dissertation, Pennsylvania State University, University Park, p. 355.