Abstract
The historic cultural landscape of East lake in Kyung river area during Joseon dynasty was very outstanding that it had many attractions of scenic beauty, however, the Han river of today is being recognized as a natural landscape and as a place with low cultural and historical traits. This study applied landscape characteristics of the cultural space of Joseon Dynasty on visual image elements of Lynch to research the landscape characteristics. The research results are as follows. When East lake was applied to visual image elements, it was recognized as a 'superb' 'paths,' and the 'edge' which signifies the boundary showed its 'superb' clarity of the East lake. For the 'node,' a turning point of direction, Dumopo represented the 'superb' awareness. As East lake, Apgujung, and Jecheonjung represented the 'superb' awareness when 'landmark' among visual image elements of Lynch was applied to the cultural space, the awareness level and reputation were proportional to the visual image elements. When pattern, structure, and meaning of the cultural space were clear and had definite identity, the 'landmark' and 'district' elements were 'superb.' It was also identified that when awareness level of space was higher, the awareness of historic cultural landscape was high as well. Therefore, considering visual awareness level of the historic cultural landscape of Han river during restoration to investigate and to conduct case studies is considered to increase the awareness level of historicity and cultural character as well as restoration of the place.
조선시대 경강 동호지역은 역사와 문화적 요소가 풍부하여 역사문화경관의 명승명소가 많았으나 현대 한강은 자연경관에 비해서 문화성과 역사성이 낮은 것으로 인식되고 있다. 본 연구는 한강이 지니고 있는 역사문화적 요소를 한강의 경관에 적용하고자 조선시대 문화공간의 경관 특성을 린치의 시각적 이미지요소에 적용하여 경관특성을 살펴보았다. 연구결과는 다음과 같다. 동호를 시각적 이미지 요소에 적용했을 때 '통로'로서 높게 인식되었고 가장자리를 의미하는 '경계'의 명료성 또한 동호가 높게 인식되었다. 방향 전환점인 '결절점'은 두모포가 인지도에서 우수하게 나타났다. 린치의 시각적 이미지 요소에서 '랜드마크'를 문화공간에 적용했을 때 경강 동호, 압구정, 제천정이 우월한 인지도를 보임으로써 역사문화경관의 지명도와 명성은 시각적 이미지 요소에 비례하는 것으로 파악되었다. 문화공간의 패턴, 구조, 의미가 명료하고 정체성이 확실할수록 '랜드마크'와 '지역'요소가 높게 인식되었다. 공간의 지명도가 높을수록 역사문화경관의 인지도가 높았다. 그러므로 한강의 역사문화경관 복원 시 시각적 인지도를 고려하여 조사하고 사례연구 함으로써 장소의 복원과 함께 역사성과 문화성에 대한 인지도를 높일 수 있을 것으로 사료된다.