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A Study on the Determinants of Coffee Shop's Premium

커피전문점 권리금의 결정변수에 관한 연구

  • 임재현 (숙명여자대학교 행정학과) ;
  • 정승영 (김포대학교 부동산경영과)
  • Received : 2014.04.30
  • Accepted : 2014.06.12
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The objective of this paper is to investigate the factors determining the premium of coffee shops by using coffee-shop lease cases at main retail trade areas in Seoul. The focus is on analyzing that the coffee-shops' the sales, building, location and retail trade area characteristics affects the coffee shop's premium. The major findings are as follows. First, there is a high positive correlation between the premium and the sales, and the sales and the size of the shop are shown to be statistically significant variables in estimating the premium per $3.3m^2$. It means that the shop's sale is empirically important an independent variable in determining the premium and as the major costs in the process of starting the business. Second, the deposit money per $3.3m^2$ and public service officers in the retail areas are important in determining the premium. Third, the size of the shop have the effects on the premium per $3.3m^2$ negatively. In short, this study adopts the research hypothesis that retail trade area, location, building of the characteristics, which is located in the coffee shops have the effects on the premium.

이 연구는 서울시의 주요 상권에 위치한 커피전문점의 상가임대사례를 활용하여 상가권리금에 영향을 주는 변수를 파악하는 것이 목적이다. 구체적으로는 커피전문점의 상가매출액, 상권, 입지 특징이 상가권리금에 미치는 효과를 분석하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 커피전문점의 상가권리금과 매출액 사이에는 높은 정(+)의 상관관계가 있으며 $3.3m^2$당 상가매출액 및 상가월세는 $3.3m^2$당 상가권리금을 추정할 때 통계적으로 유의한 영향력 있는 독립변수로 나타났다. 이는 커피전문점의 상가권리금을 결정하거나 도심재생사업에서 상가권리금의 보상액을 산정할 때 상가매출액은 실증적으로 중요한 변수라는 것을 의미한다. 둘째, $3.3m^2$당 상가월세, $3.3m^2$당 상가보증금의 비중, 공공기관 종사자도 역시 상가권리금을 결정하는 중요한 변수이다. 셋째, 상가면적과 상가권리금과는 부(-)의 상관관계가 형성되어 상가면적이 증가할수록 상가권리금이 하락하였다. 요약하면, 커피전문점이 입지한 상권 및 입지, 건물특징이 상가권리금에 영향을 준다는 연구가설을 채택한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 숙명여자대학교