The Effects of Innovator's DNA on the Innovative Strategy in SMEs

중소기업 경영자의 혁신DNA와 혁신전략에 관한 연구

  • Kim, Seung Ho (School of Health Service Management, Kyungwoon University) ;
  • Bae, Seung Hyun (School of Business, Yeungnam University) ;
  • Jun, In (School of Business, Yeungnam University) ;
  • Park, Jong Ho (School of Industrial Channel Management, Kongju University) ;
  • Son, Kang Ho (School of Management of Technology, Sungkyunkwan University)
  • Received : 2014.09.30
  • Accepted : 2014.12.26
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Recently, there are increasing to the interest in the organizational innovation DNA as the innovation origin and these interest mainly were approached through the case analysis of global innovative companies. The purpose of study is to investigate the applicability under the CEO of SMEs settings as global companies' cases. The research focused on the impact of innovator's DNA on innovative strategy by the empirical study that analyzed from 110 firm's data in Daegu and Gyeongbuk region. The results of empirical study, innovator's DNA has positive effects on the overall innovative strategy, especially the effects of discovery DNA are stronger than operational DNA. Included to the discovery DNA effects, operational DNA bring about negative on the product differentiation, though it has positive on the market differentiation. In terms of components of innovator's DNA, the questioning and association have strong impacts on the overall innovative strategy, and analyzing has positive on market differentiation, but specific task implementation has negative on the product differentiation. The results suggest that the logic of global innovation case is possible to the SME's CEO and need to learning efforts to promote discovery DNA for successful innovation.

최근 글로벌 기업들의 성공 혁신사례들에 대한 관심이 혁신의 원천인 DNA관점에서 접근이 진행되고 있다. 본 연구는 이러한 글로벌 대기업의 사례가 중소기업의 경영자 측면에서 적용되는가를 규명하고자 한다. 특히 중소기업의 혁신전략 관점에서 혁신DNA에 어떻게 작용하는가를 실증적으로 밝히는데 목적을 두었다. 실증연구는 대구경북 110개 기업으로부터 수집된 전반에 더 강하게 작용하는 것을 확인하였다. 실행DNA 또한 시장차별화 전략에 긍정적인 영향을 미치지만, 발견DNA와 동시에 고려할 때 제품차별화에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위 구성요소 측면에서는 발견DNA의 질문하기와 연자료를 통해서 실시하였다. 본 연구의 결과 혁신DNA는 혁신전략에 영향을 미치며, 특히 발견DNA가 실행DNA보다 혁신전략결하기가 혁신전략 전반에, 실행DNA의 분석하기는 시장차별화 전략에 긍정적인 영향을 미치나, 세부 업무 추진하기는 제품차별화에 부정적으로 작용하였다. 본 연구의 결과는 글로벌 성공기업 사례에서와 같이 중소기업 경영자의 혁신DNA의 논리가 전반적으로 적용될 수 있음을 확인하였으며, 중소기업의 혁신전략에 있어서 발견DNA의 중요성과 더불어 이를 제고하기 위한 학습노력이 중요하다는 것을 시사한다.

Keywords