Categorization of Creating Shared Value Activities Towards Rural Area

농촌을 대상으로 한 공유가치창출(CSV) 활동의 유형화

  • Kang, Chung Han (Program in Regional Information, Seoul National University) ;
  • Lee, Dong Min (Program in Regional Information, Seoul National University) ;
  • Moon, Jung Hoon (Program in Regional Information, Seoul National University)
  • Received : 2014.11.11
  • Accepted : 2014.12.11
  • Published : 2014.12.31

Abstract

CSV(Creating Shared Value) model was proposed by Porter and Kramer (2011) to address relationship between businesses and society. Namely, it means that CSV deals with business value and social problem solving simultaneously. In this paper, the notion of CSV was applied to the food enterprise, and the cases of CSV with farming area were discovered. Especially, this paper proposed the framework for analyzing CSV activity based on the three-level of CSV suggested by Porter and Kramer (2011) and strategic options for vertical coordination proposed by Peterson et al. (2001). As a result of case analysis applying the proposed framework in this study, three types of CSV activity were discovered: Local food type, downstream support type, and joint corporate establish type. Local food type creates CSV based on momentary purchase or specification contract as strategic options for vertical coordination. Downstream support type creates CSV mainly based on relation-based alliance as a strategic option for vertical coordination. Lastly, joint corporate establish type creates CSV based on equity-based alliance as a strategic option for vertical coordination. This paper contributed to the CSV literatures for discovering cases of CSV with farming area and categorizing discovered cases applying proposed framework.

CSV(Creating Shared Value)는 Porter and Kramer (2011)가 기업이 사회와 진정으로 공생할 수 있는 방안 마련을 위해 제안한 모델이다. 이는 기업의 비즈니스적 가치와 사회적 문제 해결을 동시에 달성하기 위한 활동이다. 본 연구에서는 CSV의 개념을 식품기업에 적용하여 농촌을 대상으로 식품기업이 수행하고 있는 CSV의 사례를 발굴하였다. 특히 Porter and Kramer (2011)가 제시한 CSV창출의 세 단계와 Peterson et al. (2001)이 제시한 생산자와 기업 간의 관계형태를 준거로 하여 CSV활동 분석 프레임워크를 제시하였다. 이와 같은 프레임워크를 통해 발굴된 사례를 분석한 결과, 로컬푸드형, 후방지원형, 공동법인창업형 세 가지 유형의 CSV활동이 발견되었다. 로컬푸드형은 일시구매나 상세계약의 관계형태를 기반으로 하여 CSV를 창출하는 유형이며, 후방지원형은 주로 관계기초 제휴 형태의 관계형태를 기반으로 하여 CSV를 창출하는 유형이다. 마지막으로 공동법인창업형은 자본기초 제휴 형태의 관계형태를 기반으로 하여 CSV를 창출하는 유형이다. 본 연구는 농촌을 대상으로 하는 CSV사례를 발굴하였다는 점과, 프레임워크를 사용하여 이를 유형화 하였다는 점에서 의의를 갖는다.

Keywords