초록
시멘트 페이스트를 사용한 충전재는 현장 시공 시 실제 주입량이 지나치게 커서 비효율적이며, 설계기준에 비해 과도한 강도를 발현하여 시멘트 사용에 따른 환경성 문제를 지니고 있다. 이에 대한 대안으로 기존의 시멘트 페이스트를 대체함과 동시에 경제성과 환경성을 고려하여 현장에서 발생되는 현장토를 충전재로 재활용한 고화처리 충전재의 현장 적용성을 평가하였다. 또한, 현장 재하시험 및 하중전이 계측을 수행하여 말뚝의 축방향 지지거동을 분석하였다. 그 결과 고화처리 충전재는 기존 시멘트 페이스트에 비해 유동성과 재료분리저항성 및 부착강도에서는 좋은 성능을 발휘하였고, 동재하시험에 의한 주면마찰력은 다소 떨어졌으나 수평지지력 및 인발력 등은 유사하였고, 설계지지력 이상 도출되어 기준에 부합된 결과를 나타내었다.
The use of filling material based on cement paste is inefficient at field construction because it needs a lot of the charging mass. In addition, it has environmental problem according to the large amount of cement use because its strength is also larger than criterion. The excavated soil with stabilizer can be used as the filling materials when the bored pile is constructed. Therefore, this paper describes field application of solidified soil for economical efficiency and environment-friendly. The static axial load tests and the load-transfer measurements were performed to examine the axial resistant behavior of the piles. As results, the flowability, segregation and bleeding, and bond strength of filling materials was a good performance than that of the existing cement paste. But the skin friction of pile by PDA was slightly decreased than that of the existing cement paste. However, as pile filling materials, and in terms of economics and environment, the applicability of filling material is considered very effective.