Abstract
The aim of this study was to search for a security strategy and security education program by analyzing the security awareness of universities with and without Department of Military Science. The results of university student's security awareness revealed a normal level of recognition and differences according to region and gender. The recognition of stability of current Korean national security is normally low on average, which suggests that students feel anxiety towards national security. In addition, the North Korea provocation influence on national security has been recognized highly (score of 4.33 on average). The national security awareness of university students in the case of whether establishing a Dept. of Military Science or not showed a normal level, which revealed a score of 3.44, and differed according to region, gender and recruitment, and had a relationship with the recognition of Dept. of Military Science management. Therefore, the political consideration of security authorities is in strong demand to improve the security awareness of general university students, and have an influx of great human resources by advertising the educational contents, advantages and future career of Dept. of Military Science students.
본 연구는 일반대학에서 군사학과 설치 학교의 대학생들과 미설치 학교의 학생들의 안보의식을 비교분석하여 안보전략과 안보교육 프로그램을 모색하고자 연구를 진행하였다. 대학생들의 안보의식을 조사한 결과, 보통수준으로 나타났고, 지역과 성별에 따라 차이를 보였으며, 현재 우리나라 안보의 안정성에 대한 인식은 평균적으로 낮게 나타나 안보에 대한 불안감을 느끼는 것으로 조사되었으며, 북한의 도발이 안보에 미치는 영향은 높게 인식(평균 4.33점)하였다. 군사학과 설치 여부와 군사학과 개설에 따른 대학생들의 안보의식에 미치는 영향은 보통수준(3.44점)으로 조사되었고, 지역, 성별, 병역에 따라서 차이를 보였으며, 군사학과 운용 인지도와 상관이 있는 것으로 분석되었다. 따라서 군사학과 학생들의 학습내용, 혜택과 향후 진로 등을 적극적으로 홍보하여 군으로의 양질의 우수인력 획득은 물론, 일반대학생들의 안보의식을 제고하는 계기가 되도록 안보당국의 정책적 배려가 요구된다.