Abstract
In this paper, a new scheme to recognize a finger shape in the depth image captured by Kinect is proposed. Rigid transformation of an input finger shape is pre-processed for its robustness against the shape angle of input fingers. After extracting contour map from hand region, observing the change of contour pixel location is performed to calculate rotational compensation angle. For the finger shape recognition, we first acquire three pixel points, the most left, right, and top located pixel points. In the proposed algorithm, we first acquire three pixel points, the most left, right, and top located pixel points for the finger shape recognition, also we use geometrical features of human fingers such as Euclidean distance, the angle of the finger and the pixel area of hand region between each pixel points to recognize the finger shape. Through experimental results, we show that the proposed algorithm performs better than old schemes.
본 논문에서는 키넥트(Kinect)를 통해 획득한 깊이 영상에서 손가락의 모양을 인식하는 새로운 기법을 제안한다. 각도 변화에 강인하게 하기 위하여 입력 손 영상의 회전 보상 각도를 계산한 뒤 강체(rigid) 변환을 통하여 손 영상을 회전 변환시킨다. 회전 보상 각도를 계산하기 위하여 손 영상의 경계선을 추출한 뒤 경계선을 이루는 화소들의 좌표의 변화를 관찰한다. 제안하는 기법에서는 손가락 모양을 인식하기 위하여 손 영역에서 최 상단, 최 우측, 최 좌측 화소 좌표를 획득한 뒤, 손가락의 기하학적 특징에 착안하여 좌표들 사이의 거리 변화와 좌표들 사이의 각도변화 그리고 손 영역의 화소 면적을 이용하게 된다. 실험을 통해 제안하는 기법이 기존의 기법보다 성능이 우수한 것을 확인하였다.