초록
의사소통 역량은 취업을 앞둔 대학생들에게는 자기소개, 발표, 면접, 그리고 직장생활을 위한 지속적 관계를 위해 중요하게 요청되는 능력이라고 할 수 있다. 본 연구에서는 대학생들의 의사소통 역량을 강화하기 위해 웹 기반 교육의 상호작용 효과를 높이기 위한 콘텐츠를 개발하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위하여 경상북도에 위치한 D대학교의 웹기반 '의사소통' 강좌를 수강한 3 4학년(105명)의 재학생들을 실험집단으로 선정하고 2013년 1학기 동안 매주 1회 총 16주간(20분) 실시하였다. 또한 사전검사를 통해 면대면 수업에서 의사소통 내용을 포함한 유사 수업을 수강한 동질 집단을 통제집단으로 선정하였다. 본 연구 결과의 효과변인은 의사소통과 이에 대한 수행행동 능력 척도로 설정하였고 연구결과로는 실험집단이 통제집단에 비해 의사소통 능력과 수행 행동 능력평가에서 통계적으로 유의미하게 향상되었음을 알 수 있었다. 따라서 웹 기반 의사소통 온라인 교육 프로그램이 대학생들의 의사소통 역량 강화에 효과가 있음을 알 수 있었으며, 앞으로도 대학생을 위한 효과적인 웹기반 온라인 교육의 지속적 개발과 활성화를 기대해 본다.
This study seeks to validate the development and the effectiveness of a web-based online education program used to enhance communication skills of college students. Communication skills are important skills demanded of college students seeking employment that play a significant role in self-introduction, presentations, interviews, and continuous interaction in the workplace. 105 students in the third and fourth year of D University were selected for the experimental and control groups in which the experimental group met once a week for one semester in 2013 for a total of 16 weeks(twenty minutes) while the control group was left untreated. The variable of effectiveness for the results of this study was based on the criteria of communication and performance behavior skills. The results show that the communication skills and performance behavior skills proficiency of the experimental group compared to the control group, have made dramatic improvements. Therefore, the web-based communication skills training program for college students was found to be effective in the enhancement of the communication skills of college students. For the future, we expect further sustained development of various effective capabilities programs along with the promotion of web-based online education.