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The effect of Empathy in Eye vision to users in Facebook using an Eye Tracker

Eye Tracker를 활용한 페이스북상에서 공감 정도가 사용자 시선에 미치는 영향

  • 김수완 (성균관대학교 인터랙션 사이언스학과) ;
  • 신동희 (성균관대학교 인터랙션 사이언스학과)
  • Received : 2014.04.10
  • Accepted : 2014.06.22
  • Published : 2014.06.30

Abstract

This study investigates the worlds most favorite SNS, the Facebook, with the theory of Empathy, that there will be an effect to users due to their characteristics. We approach the data scientifically with using an Eye tracker, by analyzing the vision and attention of users of Facebook with stimuli of whether it's an image or text filled contents in newsfeed of Facebook. With the result of an eye tracker, we cross analyzed with General Empathy Scale to compare that users limit of feeling of empathy gave effect on contents of Facebook. Discussion and implications are discussed in terms of empathy.

본 연구는 세계에서 가장 많은 사용자들이 사용하고 있는 소셜네트워크 서비스인 페이스북에 중점을 두고 연구를 진행하였다. 페이스북상에서 사용자들에게 보여지는 콘텐츠들이 이용자들 개개인의 정서에 따라 차이점이 있을 것이라는 의문을 시작으로 실제 '공감'이라는 감정에 초점을 두어 연구를 진행하였다. 이러한 공감적인 요소는 페이스북 상에서 노출되는 콘텐츠 내에 실제 어떠한 영향을 미치는지에 대해 텍스트 중심과 이미지 중심의 콘텐츠로 분류를 하였고, 사람의 시선 이동을 측정하는 안구추적기(Eye-Tracker)를 통하여 공감 정도에 따라 선호하는 콘텐츠와 그 영향력을 보다 과학적인 방법으로 접근하고자 하였다. 해당 연구를 통하여 실제 사용자들에게 노출되는 페이스북 콘텐츠의 공감 정도에 따른 더 효과적인 콘텐츠를 제공하고자 하며, 실제 이용자들의 시선과 공감여부를 측정하는 일반공감척도를 이용하여 앞서 수집한 Eye-Tracker자료와 비교분석 하고자 한다.

Keywords

References

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