A Study on the Demand for Educational Programs for Fathers

아버지교육에 대한 요구도 조사 연구

  • Song, Hyerim (Department of Child and Family Welfare, Univ. of Ulsan) ;
  • Lee, Junghee (School of Social Work, Portland State University)
  • 송혜림 (울산대학교 아동가정복지학) ;
  • 이정희 (포틀랜드 주립대학교 사회복지학부)
  • Received : 2013.09.28
  • Accepted : 2014.04.24
  • Published : 2014.05.31

Abstract

This study investigates fathers' demands for fathering education. Data from eight married, working men was collected through in-depth interviews. The interviews were intended to examine their father-role, working life, balance between work and family, and demand for the educational programs for fathers with particular regard to the themes, contents, and arrangement strategies they desire of the programs. The results show that fathers have a high demand for learning detailed methods of childrearing such as how to effectively sooth and play with their child(ren). Further, it was discovered that job flexibility is the major variable that determines a man's satisfaction with his parental role. Various information about possible arrangements of fathering education was collected from the interview data, such as desired themes, number of sessions, size of the educational program, volunteer role of participants, and focus of the course (e.g., many indicated interest in focusing on gender equality). This study reveals that greater detail, more effective contents, and efficient managerial strategies are required in fathering education in order to impart broader perspectives and knowledge about how to enhance the relationship between father and child(ren).

Keywords

References

  1. 건강가정지원센터. www.familynet.or.kr.
  2. 권기남(2012). 유아기 자녀를 둔 저소득층 가정 아버지의 자녀양육 역할능력 향상을 위한 e-learning 기반 아버지교육 프로그램의 효과 연구. 아동교육, 21(1), 5-20.
  3. 권혜진(2013). 아버지교육 참여자 경험을 통해 살펴본 아버지교육의 의미. 한국보육지원학회지, 9(5), 461-488.
  4. 김소영.김선미.이기영(2011). 맞벌이 가정의 일-가정 양립의 양상과 조화로운 양립의 가능성 탐색 연구. 한국가족자원경영학회지, 15(1), 93-116.
  5. 김수정(2007). 유아기 자녀를 둔 아버지교육프로그램의 실태와 요구도 조사. 총신대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 박우희(2005). 아버지교육이 가족 기능 변화에 미치는 영향 연구. 강남대학교 사회사업학과 석사학위논문.
  7. 송혜림(2012). 남성의 일-가정 양립 실태와 요구도. 한국가족자원경영학회지, 16(2), 1-18.
  8. 송혜림.고선강.박정윤.권혜진.김유경.진미정(2010). 가족친화환경 측면에서 본 남성의 아버지역할 수행실태. 한국가족자원경영학회지, 14(4), 341-361.
  9. 송혜림.유아랑(2013). 돌봄노동의 사회적 지원정책을 통해 본 일-가정 양립 실태에 대한 연구: 학령전기 자녀를 둔 기혼취업여성의 경험을 중심으로. 한국가족자원경영학회지, 17(4), 101-125.
  10. 안수미.이기영.이승미(2013). 아버지의 자녀양육참여와 자녀양육시간. 한국가족자원경영학회지, 17(2), 93-120.
  11. 양소남(2013). 아버지의 부성경험 : 다양한 역할수행의 긴장과 갈등. 디지털정책연구, 11(2), 375-383.
  12. 여성가족부(2010). 제 2차 가족실태조사. 여성가족부.
  13. 여성가족부(2013). 2013 건강가정지원센터 사업 안내. 여성가족부.
  14. 여성가족부(2014). 2014 건강가정지원센터 사업안내. 여성가족부.
  15. 유계숙.강수향.오아림.이주현(2011). 맞벌이 부부의 가사분담이 남편과 부인의 결혼만족도에 미치는 영향. 한국가족자원경영학회지, 15(1), 117-136.
  16. 이선미(2010). 유아교육기관에서의 아버지교육에 대한 운영실태 및 인식. 성결대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 이승미.송혜림.이완정.성미애.진미정.이현아(2012). 한국 가족의 전환기적 특성과 가족정책. 한국가정관리학회지, 30(6), 183-199.
  18. 조희금.김경신.정민자.송혜림.이승미.성미애.이현아(2010). 건강가정론 3. 서울 : 신정출판사.
  19. 최현숙.이기숙(2006). 예비아버지교육 프로그램의 개발. 한국가정관리학회지, 24(2), 177-193.
  20. 통계청(2009). 2009 생활시간조사. 통계청
  21. 통계청.여성가족부(2012). 2012 통계로 보는 여성의 삶. 통계청.여성가족부.
  22. 한국여성정책연구원(2010). 남성의 가족생활참여 및 아버지역할 지원방안. 대토론회 자료집. 한국여성정책연구원.