초록
관광과 정보통신기술(Tourism and Information Communication Technology: ICT)의 결합은 관광산업 전체에 있어서도 ICT의 획기적인 변화를 야기하고 있다. e-관광(eTourism), 가상 관광(Virtual Tourism), 스마트 관광(Smart Tourism) 등의 다양한 용어들이 지난 10여 년간 등장하였지만, 스마트폰의 등장으로 인한 관광에서의 새로운 패러다임은 관광산업과 학계를 통틀어 충분히 논의된바 없다. 관광에서 ICT의 역할에 대한 기존문헌을 살펴보면 사용자 관점에서 관광객의 행동, 커뮤니티, 멀티미디어와 웹, 지능형 시스템, 스마트 관광의 5가지 주요흐름이 있는 것을 알 수 있다. 이에 본 연구는 스마트 관광의 개념을 기반으로 하여 스마트 관광 생태계에 대해 살펴보려고 한다. 본 연구에서 제시하는 스마트 관광 생태계(Smart Tourism Ecosystems)는 관광객, 유통채널, 공급채널, 정보, 지자체 등의 이해관계자들이 가치를 창출하는 개념이다. 이에 본 연구에서는 "공유가치 창출(Creating Shared Value)"이라는 관점에서 스마트 관광 생태계를 조망하고자 한다.
The integration of Tourism and Information Communication Technology (ICT) has been continued based on a drastic progress of ICT in the entire sectors of tourism industry. A variety of terminologies such as eTourism, Virtual Tourism, Smart Tourism have appeared during the last decades, however, tourism with Smartphones created a new paradigm has not discussed yet in tourism industry and academia. By investigating on the previous literature in the role of ICT in tourism, we have classified five major streams in the past such as end user perspective (tourist behaviour), Community, Multimedia and Web, Intelligent System, and Smart Tourism. At a result, we investigated the concept of smart tourism and extended to research on Smart Tourism Ecosystems. We suggest the concept of smart tourism ecosystems, which may create values by interacting among tourism players (tourist, distribution channel, supply channel, government, and local community). We propose the discussion of meaning of 'creating shared value' through 'Smart Tourism Ecosystems'.