DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship between Win-Win Growth Effort and Financial Performance with Time-lag : Development of Win-Win Growth Index using Ordered Probit Model

기업의 동반성장 노력과 재무성과의 선후행 관계 : 순위 프로빗 모형을 이용한 계량적 동반성장지수의 산출

  • Min, Jae H. (Sogang Business School, Sogang University) ;
  • Kim, Bumseok (Sogang Business School, Sogang University)
  • 민재형 (서강대학교 경영전문대학원) ;
  • 김범석 (서강대학교 경영전문대학원)
  • Received : 2013.11.09
  • Accepted : 2014.02.11
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The purpose of this study is two-fold : the one is to examine the causal relationship between domestic large firms' win-win growth effort and their financial performance by fiscal years; and the other is to develop a quantitative win-win growth index to overcome the limitation of the current one mainly using a survey method developed by NCCP (National Commission for Corporate Partnership). To serve the first purpose, we take a sample of 128 large companies whose win-win growth indices as of year 2011 and 2012 were evaluated by NCCP. We use their respective fiscal year's financial data to select 62 candidate financial ratios, which are then used in subsequent empirical tests. For the tests, we employ ordered probit model with stepwise selection method and two-way ANOVA with randomized block design to identify which of the 62 financial ratios are statistically significant ones to affect the firms' win-win growth index as well as to determine if the firms' win-win growth effort would cause their financial performance positively. To serve the second purpose, we devise a model using the 123 firms' 45 financial ratios, which employs ordered probit model with stepwise selection, and the validation of the model follows. We claim that the model suggested in this study serve as an alternative complementing the current one as it can produce the index in a more objective and swift manner using the firms' publicized financial statements.

Keywords

References

  1. 강선민, "수위탁기업의 경영성과 분석", 대한경영학회지, 제25권, 제4호(2012), pp.2157-2183.
  2. 김경묵, "상생협력의 문화 정합성에 관한 연구 : 한미일 성과공유 광행비교를 중심으로", 경영학연구, 제38권, 제1호(2009), pp.133-163.
  3. 김범석, 강맹수, 민재형, "원청-하청 기업 간 거래 건전성 평가를 위한 동반성장지수의 산출", Korea Business Review, 제17권, 제1호 (2013), pp.225-242.
  4. 김범석, 하승인, 민재형, "비모수 방법을 이용한 SCM 현금화주기와 동반성장과의 관계", 로지스틱스연구, 제21권, 제1호(2013), pp.35-49.
  5. 김세종, "대․중소기업의 동반성장을 위한 정책 과제", 응용경제, 제13권, 제2호(2011), pp.71-97.
  6. 김진한, 민재형, 김성홍, "공급사 고객사 협력의 성공요인과 조직문화의 역할 : 철강산업의 기술 서비스를 중심으로", 한국생산관리학회지, 제17권, 제4호(2006), pp.3-45.
  7. 민재형, 김범석, "기업의 동반성장 노력이 재무 성과에 미치는 영향", 경영과학, 제30권, 제2호 (2013), pp.79-95.
  8. 박주식, "대․중소기업 협력활동이 중소기업의 동반성장 인식에 미치는 영향에 관한 탐색적 연구 : 울산소재 H 조선사와 협력업체를 대상으로", POSRI 경영경제연구, 제11권, 제3호(2011), pp.105-129.
  9. 방성철, 유광현, "상생협력을 통한 기업물류 효율화 방안", 관세학회지, 제13권, 제1호(2012), pp.307-321.
  10. 배진한, 강대석, 오근엽, "대기업과 협력중소기업 성과지표와 격차 분석 : 자동차산업을 중심으로", 경제연구, 제26권, 제1호(2008), pp.21-44.
  11. 유세준, "글로벌 e-비즈니스시대 중소기업과 대기업의 상생협력 증진방안", e-비즈니스연구, 제12권, 제1호(2011), pp.231-255.
  12. 이문성, 박상범, 전인우, "대․중소기업의 상생협력, 협력동인, 경영성과의 상호관련성 분석", 물류학회지, 제21권, 제5호(2011), pp.347-371.
  13. 이장우, "한국형 동반성장 정책의 방향과 과제", 중소기업연구, 제33권, 제4호(2011), pp.77-93.
  14. 정남기, 정재호, "패널회귀분석을 통한 자동차산업 수위탁기업의 경영성과 분석 : 독일 사례와 비교 분석", 경상논총, 제26권, 제3호(2008), pp.31-49.
  15. Buckley, P.J. and M. Casson, "A Theory of Cooperation in International Business," In F. J. Contractor and P. Lorange(Eds.), Cooperative Strategies in International Business, Lexington, MA : Heath, (1988), pp.31-53.
  16. Burt, D.N., D.W. Dobler, and S.L. Starling, World Class Supply Management : The Key to Supply Chain Management, Boston : McGraw-Hill, 2004.
  17. Clark, K.B., "Project Scope and Project Performance : The Effect of Parts Strategy and Supplier Involvement on Product Development," Management Science, Vol.35(1989), pp.1247-1263. https://doi.org/10.1287/mnsc.35.10.1247
  18. Mclvor, R. and M. McHugh, "Partnership Sourcing : An Organization Change Management Perspective," The Journal of Supply Chain Managemnet, Vol.36, No.3(2000), pp.12-19. https://doi.org/10.1111/j.1745-493X.2000.tb00247.x
  19. Nelson, D., P.E. Moody, and J.R. Stegner, The Incredible Payback, New York : Amacom, 2005.
  20. Samson, R.C., "Experience Effects and Collaborative Returns in R&D Alliances," Strategic Management Journal, Vol.26, No.11 (2005), pp.1009-1031. https://doi.org/10.1002/smj.483