DOI QR코드

DOI QR Code

Effect analysis study of "Korean Wave" on Chinese entertainment shows

중국 예능 방송의 한류 영향 분석 연구

  • 한정정 (동서대학교 일반대학원 영상콘텐츠학과) ;
  • 최철영 (동서대학교 디지털콘텐츠학부)
  • Received : 2014.05.01
  • Accepted : 2014.06.04
  • Published : 2014.06.30

Abstract

Starting with a Korean soap opera in the year 1993, entertainment industry of South Korea such as K-pop, soap operas, Korean celebrities has been introduced and spread throughout China. The new word 'Korean wave' was coined by fans of Korean entertainment culture at this time, and passion on the subject gradually expanded from soap operas to entertainment programs in the market of China. It is necessary to analyze the current situation that Korean entertainment programs gaining tremendous popularity on the entertainment field in China and research on ways to cope with the fierce competition and to change to survive from it. Nowadays Korea has its own unique attribute with its national traits after years of mere imitative adaptation from broadcast program of Japan and that of America since 1980's. Regarding the process, similar situation is ongoing on the entertainment field in China. This paper intends to study potential of Chinese entertainment industry compared to the differences on programs between Korea and China by scoping out success of Korean entertainment program in China and the impact on Chinese entertainment market.

1993년에 도입된 한국 드라마 <질투>를 시작으로 케이팝(K-POP), 한국 예능 스타 등 한국 문화가 중국 전역에 유입되면서 유행처럼 번져가기 시작했다. 이 시기에 '한류'라는 신조어도 만들어졌고, 중국 팬들의 한국문화에 대한 열정도 점차 드라마에서 예능 프로그램에까지 뻗어 나갔다. 한국 예능 프로그램이 중국에서 모방, 또는 도입을 통해 인기를 누리고 있는 시점에서 중국 예능 프로그램들이 치열한 경쟁에서 어떻게 대처를 하고 변모를 해야하는지에 관해 연구 분석해 보았다. 한국도 80년대에 일본과 미국 방송 프로그램들을 모방을 했으나, 단순 모방을 떠나서 한국의 특성에 맞게 적용하여 근래의 독창성을 가지게 되었다. 따라서 중국방송 역시 이러한 전철을 따라가는 것이 바람직하다고 본다. 본 논문은 한국 예능 프로그램의 성공 비결과 중국 예능 시장에 미친 영향에 대하여 연구해 보고, 한국 예능 프로그램과 중국 예능 프로그램들의 차이점을 비교, 분석하여 중국 본토 예능 프로그램의 발전 가능성의 타당성을 검토해 보려 한다.

Keywords

References

  1. 동진,"한국예능 프로그램 '런닝맨'의 문화 전파 특새 및 계시", South China Television Journal,2011, p118-121.
  2. 석진, "오락프로그램의 한‐중 비교분석 연구", 청운대학교 정보산업대학원 석사학위논문(2013,2).
  3. 마사.전범수, "중국 유학생의 한국 드라마 및 오락 프로그램 물입 결정요인", 한양대학교 신문방송학과 석사학위 논문(2012,5).
  4. 장형기, "도입된 한국 예능프로그램에 대한 사고_ 호남방송국 '아빠 어디가?'를 예를 들면", Art and Literature for the Masses,2014.3,p161
  5. 노효, "2013년 국외 예능프로를 도입함에 대한 짐작", 신화 신문, 2014.3 ,p11-p13.
  6. 조수평.장국동, "중국 TV 매체들이 프로그램을 도입하는 형상에 대한 사고 - 성 방송국이 도입된 프로그램을 예를 들면", 신주, 2013 년 제10 기.
  7. 장사요, "중국 예능 프로의 발전 현황", 才智, 2012년 제17기, p177.
  8. 인민텟, "프로그램을 도입하여 국내 프로 제작의 수준을 높이는 것은 진리다", 2013년 11월 28일 , http://media.people.com.cn/n/2013/1128/c40606-23679738.
  9. 王会娟.徐青青, "对中国综艺节目"拿来"及发展策略的思考--以湖南卫视 <<爸爸去哪儿>> 为例" , 众文艺, (2014, 3), P179.
  10. 张荆杞, "对引进韩国综艺节目的思考--以湖南卫视 "爸爸去哪儿" 为例", 大众文艺,(2014.3),p161.
  11. 陈犀禾, "当代美国电视-影视艺术技术丛书", 复旦大学出版社, 1998년 1월.
  12. 朱羽君.殿乐, 减压阀 : 电视娱乐节目-电视节目形态研究之一, "现代传播", 2001年, 1기.
  13. 史瑞丽, 关于引进境外节目的几点思考, "晋阳学刊", 1998년 제4기.
  14. 传韩真人秀 "Running Man" 将中国化 网友:求放过', "xinhuanet", 2013.12.4
  15. 综艺节目, "撞脸" 又 "撞名", "山东商报", 2013.7.7
  16. 文磊, "全球化时代中美达人秀节目比较研究", http://wenku.baidu.com/view/6e9cfc6c7e21af45b307a8e5, 2012 1 월.
  17. http://weibo.com/guide/welcome?c=spr_sinamktbd_bd_baidub_weibo_t001
  18. <짱하다> (非常了得, 2011), http://fcld.jstv.com/.
  19. <해피 캠프> (快乐大本营,1997), http://www.hunantv.com/v/2012/happycamp/.
  20. <아빠! 어디가?> (爸爸去哪儿?, 2013), http://www.hunantv.com/v/2013/bbqne/.
  21. <비성무요> (非诚勿扰, 2010), http://fcwr.jstv.com/.