Abstract
The roles of the characters of 3D animation Toystory3, which was released in 2010 and achieved worldwide success, can be classified into typical, simple and easy-to-understand roles such as hero, villain, princess, and assistant. However, the process, in which each character's role is finally recognized by the audience, is embodied in a very colorful and exquisite manner and makes the curiosity of the audience continue effectively. The stream of the diverse role changes of the characters of Toystory3 is represented through "visual rhythm of the lighting design" and such rhythm can be confirmed most clearly in the digital colorscript stage. This researcher analyzed the characters' role changes in the work based on Propp's folktale character analysis theory, and extracted the core scenes that lead to inference, doubt, performance, reinforcement by character in order to grasp how the audience gasps major characters' role changes. The visual differences of the lighting design, which the four core scenes of each character show, were represented in graph and analyzed, and the results showed that the changes that one character has constituted rhythmical, visual contrast gradually and the rhythms of each independent character achieve visual contrast and harmony each other like the voice part of polyphony. This researcher calls this "the visual counterpoint of character's changing" and derives the conclusion that a dual visual counterpoint is hidden in the character production of the full-length animation Toystory3. Along with this, this researcher proposes the production of full-length animation that actively utilizes constructive aesthetics.
2010년에 개봉하여 전 세계적으로 큰 성공을 거둔 3D애니메이션<토이스토리3>의 등장인물들은 영웅과 악당, 공주, 조력자처럼 누구나 이해하기 쉬운 단순하고 전형적인 역할로 분류될 수 있다. 그러나 각 캐릭터가 맡은 극중의 역할이 최종적으로 관객들에게 인지될 때까지의 과정은 매우 다채롭고 정교하게 구현되어 있어 관객들의 호기심을 효과적으로 지속시킨다. <토이스토리3>캐릭터들의 다양한 역할변화의 흐름은 '조명디자인의 시각적 리듬'을 통해 표현되는데 디지털 칼라스크립트 단계에서 그 같은 리듬을 가장 명확하게 확인해 볼 수 있다. 연구자는 주요캐릭터의 역할변화를 관객들이 어떻게 인지하는지 파악하기 위해 프롭의 민담캐릭터 분석이론을 바탕으로 작품 속의 캐릭터 역할변화를 분석해보고 캐릭터별로 유추, 의혹, 수행, 강화로 이어지는 핵심적 장면을 선별하였다. 각 캐릭터의 4개의 핵심장면이 보여주는 조명디자인의 시각적 차이를 그래프로 표현하고 분석한 결과 한명의 캐릭터가 가지는 변화는 순차적으로 리드미컬한 시각적 대조를 이루고 있었고 추가로 각각 독립된 캐릭터들의 리듬도 마치 다성 음악의 성부처럼 서로 시각적 대조와 조화를 이룬다는 것도 알게 되었다. 연구자는 이를 '캐릭터변화의 시각적 대위법'이라 칭하고 장편애니메이션<토이스토리3>속의 캐릭터연출에는 2중의 시각적 대위법이 숨겨져 있다는 결론을 도출한다. 더불어 이 같은 구성적 미학을 적극적으로 활용한 장편애니메이션 제작을 제안한다.