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The Influence of Online Information on a Consumer's Purchase at Social Commerce Websites

온라인 정보가 소셜커머스 구매에 미치는 영향

  • Received : 2014.08.13
  • Accepted : 2014.11.03
  • Published : 2014.12.31

Abstract

This study investigated how online information affected consumers' purchases at social commerce websites. In the online purchase process, consumers use two types of online information: user generated content(UGC) and vendor generated content(VGC). These information types may influence consumers'purchase intention differently because each information builds entity trust and content trust, which play mediation roles between online information and purchase intention. According to the analysis results, general transactional information and safe transaction information of VGC and reputation information of UGC significantly affected entity trust. But content trust was affected only from general transactional information of VGC. And entity trust significantly affected content trust as well as purchase intention. These findings imply that social commerce vendors should focus mainly on entity trust for enhancing consumers' purchase intention. To achieve this objective, in the short term perspective, they should endeavor how to enhance general transaction information and safe transaction information qualities because these information types are easily controlled and improved by vendors. In the long term perspective, they should focus on reputation formation because reputation takes long time.

본 연구에서는 온라인 정보가 소셜커머스 구매자의 구매결정에 미치는 영향을 조사하였다. 일반적으로 소셜커머스 소비자들이 구매과정에서 이용하는 정보는 사용자 생성 콘텐츠와 판매자 생성 콘텐츠로 나뉜다. 이들 정보유형별로 소비자 구매 의도에 미치는 영향력에 차이가 있을 것으로 예상되며, 이 문제의 해결안은 소셜커머스 사이트 운영자가 어떤 정보 제공원에 보다 관리 초점을 두어야 하는지에 대한 방향을 알려줄 수 있다. 분석을 위하여 온라인 공간에 대한 불확실성의 대책으로 이용되는 신뢰를 매개 변수로 활용하였다. 신뢰 유형은 판매자 측면과 정보 측면으로 나누어서 개체 신뢰와 콘텐츠 신뢰로 세분하였다. 분석결과에 의하면, 판매자 생성 콘텐츠(일반 거래 정보와 안전 거래 정보)는 모두 개체 신뢰에 유의한 영향을 미쳤다. 하지만 사용자 생성 콘텐츠는 명성만이 개체 신뢰에 유의한 영향을 미쳤다. 그리고 소셜커머스 소비자의 구매 의도는 개체 신뢰로부터만 유의한 영향을 받는 것으로 나타났다. 따라서 단기적으로는 소셜커머스 사이트 운영자가 통제가능한 정보 유형인 판매자 생성 콘텐츠(일반 거래 정보와 안전 거래 정보)를 중심으로 소비자의 구매 의도를 높일 수 있는 방안을 모색할 필요가 있다. 장기적으로는 소셜커머스 사이트 운영자의 통제가 어렵고, 형성에 시간이 많이 소요되는 사용자 생성 콘텐츠인 명성을 중심으로 소비자의 구매 의도를 높일 수 있는 방안의 모색이 필요하다.

Keywords