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Public Shared Service Centers for Collaborative Government: A Case Study of the United States and the United Kingdom

협업정부 구현을 위한 행정공유서비스센터 도입방안 연구 - 정부 공유서비스센터 선진국 사례연구를 기반으로 -

  • 홍길표 (백석대학교 경상학부) ;
  • 정충식 (경성대학교 법정대학 행정학과) ;
  • 김판석 (연세대학교 정경대학 글로벌행정학과)
  • Received : 2014.05.07
  • Accepted : 2014.06.17
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Public Shared Service Centers (PSSC) consolidate functions such as human resources, information technology, financial management or accounting into one office to serve an organization. A prominent example from the United States is the Federal Information Technology Shared Services Strategy. It supports mission, administrative, and infrastructure-related IT functions through providing organizations in the Executive Branch of the Federal Government (Federal Agencies) with policy guidance on the full range and lifecycle of intra- and inter-agency information technology (IT) shared services. This study looks at the Federal Information Technology Shared Services Strategy in order to draw lessons for fostering collaborative government through the use of PSSC. It finds the following factors are critical for success when implementing IT shared services: (1) agency leadership must be solidly behind their IT shared service plan, or the needed changes will not happen at the business unit, program, or system levels; (2) there must be a move away from internally-centered, program-specific thinking, and a move toward a paradigm of consuming and providing IT shared services with multiple groups whenever possible; and (3) successfully managing "loss of control" issues is central, and optimizing business processes is essential to move from stove-piped workflows to processes that work across the agency enterprise and beyond. Therefore, the study suggests that a Korean model of PSSC implementation be introduced, and that good IT Governance is a crucial component of PSSC strategies.

본 연구에서는 협업정부를 실현하는 방법의 하나로 행정공유서비스센터(Public Shared Service Center)를 우리나라 정부 및 공공부문에 도입하는 방안을 연구하고 있다. 이를 위해 우선 공유서비스 및 공유서비스센터(SSC)의 개념 및 기능에 대해 소개하였다. 이어서 일찍부터 정부 내 SSC를 도입해 운영하고 있는 미국과 영국의 사례를 연구하고, 그 정책적 시사점을 도출하였다. 도출된 시사점은 다음과 같다. 우선 종합적이고 장기적인 전략적 계획이 필요하다. 복수의 SSC 경쟁 체제로 시작하지만 중장기적으로는 다원거점으로 통합이 필요하다. 정부 내 SSC 도입의 기대효과에 대한 현실적인 눈높이 조정이 필요하다. 정부 내 SSC 도입과 함께 공직문화 혁신작업이 반드시 병행되어야 한다. 그리고 정부 내 SSC 실행의 기술적 기반에 대한 정교한 검토와 함께 단축경로 모색이 필요하다. 마지막으로 우리나라의 정부조직 및 행정 현실, 국가정보화의 기술적 기반특성 등을 고려한 단계별 PSSC 도입방안을 제안하였다. 즉 1단계로 안전행정부 내 한국형 PSSC를 시범 도입해 운영하고, 그 운영성과를 평가하면서 단계적으로 추진해야 한다. 시범 도입 시 인력 외의 관리요소를 집중 위탁하는 것에 중점을 두고 도입 효과를 극대화할 수 있도록 규모의 경제와 전문성의 강화효과를 가져올 수 있는 부분에 한정하는 것이 필요하다. 이어서 본격적 추진을 위해서는 창조정부조직실 및 전자정부국의 총괄기획 및 지원노력과 함께 이를 전담할 수 있는 정부 조직체계가 필요하다는 점을 제안하였다.

Keywords