The Impact of Late-Night Fits on Utilitarian·Hedonic Value and Shopping intent

심야 적합성이 심야쇼핑의 실용적·쾌락적 가치와 쇼핑의도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Jeong, Yun-Hee (Department of Business Administration, Konkuk University)
  • 정윤희 (건국대학교 글로컬캠퍼스 경영경제학부)
  • Received : 2014.11.18
  • Accepted : 2014.12.24
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The purposes of this study were to consider the influence of person-late night fit in the perceived value, intent of late-night shopping. The late-night shopping model which we present in this study incorporates three effects including the time fit and the physiological fit, the mood fit factors. Also, we expect that these fits effect utilitarian value and hedonic value, in turn, utilitarian value and hedonic value effect shopping intent. Survey research is employed to test hypotheses involving late-night fits, values, shopping intent. We collected data involving various late-night shopping, and used 221 respondents to analyze these data using LISREL structural modeling. The proposed model was a good fit with the data(GFI= .96 NNFI= .80 CFI= .92, AGFI= .88, RMR= .044), the hypothesized relationships were partly significant(p< .05). In the final section, we discussed several limitations of our study and suggested directions for future research. We concluded with a discussion of managerial implications, including the potential to advance understanding experiential consumption and implying an enhanced ability to attract late-night shopper.

현재 심야에 하는 상점이나 서비스가 늘어나고 심야 소비자에 대한 관심도 증가하고 있지만, 그에 비해 심야쇼핑에 대한 이론적 관심은 부족한 편이다. 그리고 지금까지 진행된 심야쇼핑에 관한 연구는 실용적인 쇼핑에 한해서 제한적으로 이루어져서 심야쇼핑을 다양한 관점에서 설명하기에는 부족함이 있다. 특히 심야쇼핑이 초기단계임에도 불구하고 심야쇼핑을 유도할 수 있는 요인에 대한 연구는 거의 진행되지 않았다. 따라서 본 연구에서는 심야쇼핑에 영향을 줄 수 있는 개인적 특성인 심야적합성을 도입하여 이러한 부분들을 설명하고자 하였다. 연구결과, 개인이 지각하는 심야의 시간적 적합성, 생리적 적합성, 분위기 적합성이 심야 쇼핑의 실용적 가치와 쾌락적 가치에 긍정적 영향을 주고, 가치는 심야쇼핑의도에 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 심야쇼핑에서 실용적 부분 뿐 아니라 쾌락적 부분이 중요할 수 있음을 보여주고, 개인의 심야 적합성에 대해 제안함으로써 심야 쇼핑과 심야 소비자에 대한 이해를 넓혀줄 것이다.

Keywords