The Scale Development of Consumer's Charity Impulse : Focusing on Donation Behavior toward Non-profit Organization

소비자의 자선적 충동에 관한 측정도구의 개발 - 비영리단체에 대한 기부행위를 중심으로 -

  • Ock, Jung-Won (Dept. of Distribution Management, Catholic University of Pusan) ;
  • Seo, Hae-Jin (Dept. of Business Administration, Pusan National University)
  • 옥정원 (부산가톨릭대학교 유통경영학과) ;
  • 서해진 (부산대학교 경영학과)
  • Received : 2014.06.02
  • Accepted : 2014.07.10
  • Published : 2014.09.30

Abstract

Main research question of this study is based on situational gap between donation motivation and behaviour in non-profit organization. However, researches investigating the gap were limited. Therefore, this study examined components of psychological variables. Specially, we proposed the variables about consumer's impulsive motivation or behavior on impulse literature in donation toward non-profit organization. This study conducted a scale development to measure consumer's charity donation impulse based on non-conscious viewpoint. For the development of measurement tool for charity donation impulse, we conducted two stages of research process. First, the measurement items of charity donation impulse were developed through FGI and in-depth interview on experts. Secondly, the factor analysis was performed, and then some items were eliminated through this analysis. As a result, we found the final scale with 26 items, which were named as evaluation sensitivity charity impulse, reward sensitivity charity impulse, functional impulse, non-planning charity impulse. These results showed that the measurement items developed in this study were confirmed to be useful tools for measuring charity donation impulse.

본 연구는 비영리기관에 대한 기부행위에 영향을 주는 여러 가지 요인들 중에서 기존의 많은 선행연구들에서 강조되어온 기부동기와 기부행위간의 관계에 대한 새로운 시각을 제시하고자 하며, 이는 기존의 기부동기와 기부행위간의 상황적 갭에 따른 문제제기를 바탕으로 한다. 이러한 갭을 구체화하기 위하여 비영리 단체에 대한 개인 기부자의 기부동기와 기부행위간의 보다 더 정교한 심리적 요인을 탐색적으로 살펴보고, 아울러 그러한 심리적 요인의 실체가 무엇인지를 규명하고자 하는 것이 본 연구의 주된 연구 목적이라 할 수 있다. 이에 본 연구는 관련 선행연구를 바탕으로 기부동기와 기부행위간의 관계를 충동적 관점에서 자선적 기부 충동이라 명명하고, 이에 대한 구체적인 측정도구를 개발하고자 한다. 연구결과 소비자의 자선적 기부 충동성은 구체적으로 평가민감 충동성, 기능적 충동성, 보상민감 충동성, 무계획적 충동성 등의 4가지 요인들로 구분되었으며, 향후 소비자의 자선적 충동성과 관련된 연구를 수행하는 데 있어 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords