The Influence of Transaction Cost Approach Factor on Channel Loyalty

거래비용접근방법 불확실성요인과 거래관계성이 채널 충성도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Lee, Ji-eun (Dept. of Business Administration, Kyungpook National University)
  • 이지은 (경북대학교 경영학부 BK21플러스사업)
  • Received : 2014.05.27
  • Accepted : 2014.06.26
  • Published : 2014.06.30

Abstract

This study using a transaction cost approach perspective, this paper presents a model for understanding shopper's buying behavior. Finally, based on the results of these studies, this paper suggests practical implications to companies establishing their management strategy of the channels. In order to achieve the research purpose, it derived hypotheses from the literature studies and conducted questionnaire survey for the buyer who actually purchased by distribution channels. In this paper, 876 of the samples has been used in practice and with those samples it analyzes its empirical testing through reliability verification, validation, factor analysis, correlation analysis and covariance structure analysis.

소비의 득실에 따라 구매를 결정하는 구매자성향을 고려하여 본 연구는 채널충성도를 설명하기 위해서 거래비용이론의 불확실성을 검토하고 적용하였으며 거래빈도와 신뢰를 통하여 채널과 소비자와의 관계를 입증함으로써 유통채널구조에 대한 폭넓은 이해를 제공하고자 하였다. 채널충성도를 검증함에 있어서 거래비용접근방법(transaction cost approach) 요인을 고려하여 입증하였다. 채널충성도를 설명하기 위해서 거래비용접근방법 요인 중 불확실성을 검토하고 적용하였으며 거래빈도와 신뢰를 통하여 유통채널과 소비자와의 관계를 입증함으로써 유통채널구조에 대한 폭넓은 이해를 제공하고자 하였다. 연구결과를 바탕으로 유통채널상에서 채널관리전략을 수립하는 기업들에게 실무적 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords