DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Toddlers' Negative Emotionality and Mothers' Reactions to their Child's Negative Emotions of Social-emotional Behaviors

걸음마기 영아의 부정적 정서성, 영아의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응과 영아의 사회정서 행동과의 관계 : 어머니의 반응의 매개효과를 중심으로

  • 김양은 (우송대학교 사회복지.아동학부)
  • Received : 2014.04.15
  • Accepted : 2014.06.17
  • Published : 2014.06.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effect of toddler's emotionality and mother's reaction to their child's negative emotions of social-emotional behaviors of toddlers. The subjects were 141 mothers and toddlers ranging in age from 18 to 36 months. Instruments used in this study were: 1) Early Childhood Behavior Questionnaire(ECBQ)(Rothbart, 1994), 2) Coping with Toddlers' Negative Emotions Scale(CTNES)(Eisenberg et al., 1996), and 3)Brief Infant Toddler Social and Emotional Assesment(BITSEA)(Carter et al., 2006). Data were analyzed using Pearson's correlation and hierarchical multiple regression analysis. The results of this study show that toddler's emotionality and the mother's negative reaction to their child's negative emotions were related to the social-emotional behaviors of toddler. Also, mother's reaction to their child's negative emotions have mediation effects between toddler's emotionality and social-emotional behaviors. Specifically, toddler's emotionality has a partial mediating effect on social-emotional behaviors through mother's supportive reaction to their child's negative emotions. Additionally it was also determined that the toddler's emotionality has a complete mediating effect on the relationship between mother's unsupportive reaction to their child's negative emotions and the social-emotional behaviors of toddler. Theses results support the notion that mother's character as well as child's personality at birth are critical predictors which could impact social-emotional behaviors of toddler.

본 연구의 목적은 부정적 정서가 드러나는 걸음마기 영아를 대상으로 부정적 정서성과 부정적 정서에 대한 어머니의 반응이 영아의 사회정서 행동과 어떠한 관계가 있는지 살펴보는데 있다. 연구대상은 18-36개월 걸음마기 영아와 어머니 141명이었으며 상관관계, 위계적 회귀분석, 매개효과 분석을 실시하였다. 연구결과 영아의 부정적 정서성과 부정적 정서에 대한 어머니의 반응, 영아의 사회정서 행동은 서로 유의미하게 관련되어 있었다. 또 영아의 정서성과 어머니의 반응이 영아의 사회정서 행동에 영향을 주는 것으로 나타났으며, 같은 정도의 부정적 정서를 가진 영아라도 환경적 특성인 어머니의 반응에 따라 사회정서 행동의 정도가 다르게 나타났다. 마지막으로 영아의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응은 영아의 정서성과 사회정서 행동 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 영아의 사회정서 행동은 영아가 생득적으로 갖고 태어나는 기질적 특성 뿐아니라 어머니의 변인에 의해 조절이 가능하며, 어머니의 반응이 영아의 부정적 정서성을 완화시켜줄 수 있는 완충적 역할을 할 수 있음을 의미한다.

Keywords

References

  1. 권연희(2012). 유아의 사회적 위축성과 관련된 자녀의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응 및 정서표현성. 대한가정학회지, 50(5), 13-24. https://doi.org/10.6115/khea.2012.50.5.013
  2. 권연희, 이종희(2005). 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응, 아동의 정서성 및 사회적 행동 간의 관계. 아동학회지, 26(6), 201-216.
  3. 김난실(2004). 만2세 유아의 또래 상호작용에 영향을 미치는 관련 변인 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  4. 김미정, 이경님(2011). 영아기와 걸음마기 유아의 기질과 어머니의 양육효능감이 양육행동에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 7(4), 253-271.
  5. 김숙령, 최항준, 정경화, 이윤이(2012). 영아기질과 아버지의 양육참여에 따른 어머니의 양육스트레스가 영아의 사회정서행동에 미치는 영향. 유아교육학논집, 16(1), 551-575.
  6. 김민희(2010). 영아의 사회.정서적 적응과 성, 연령, 기질 및 어머니의 양육행동의 관계. 가톨릭대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  7. 김유미, 김정원(2011). 어머니의 행복감과 영아의 긍정적 사회정서행동 및 외현적.내면적 문제행동간의 관계. 어린이 문화교육 연구, 12(1), 285-302.
  8. 김한나, 서소정(2012). 영아기 자녀를 둔 어머니의 애착과 영아 발달간의 관계 연구: 어머니의 양육효능감 매개효과 검증. 미래유아교육학회지, 19(1), 307-329.
  9. 라양균(2006). 만1세 영아의 기질과 사회.정서능력 간의 관계. 한국영유아보육학, 44, 19-36.
  10. 라양균(2006). 영아의 사회정서 능력과 기질 및 애착간의 관계 연구. 전북대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  11. 노지영.정윤경(2010). 자녀의 부정적 정서표현에 대한 어머니 반응에 따른 아동의 정서표현양가성과 정서표현신념. 한국심리학회지, 발달, 23(2), 57-71.
  12. 박경자(1992). 영유아기 탁아 양육이 학령 전 어린이의 사회.정서적 행동에 미치는 영향. 아동학회지, 13(2), 217-227.
  13. 박성연, 이은경, 배주희(2011). 유아의 까다로운 기질 및 유아의 부정적 정서표현에 대한 어머니의 반응유형과 유아의 정서조절전략 간의 관계. 한국가정관리학회지, 29(6), 55-69. https://doi.org/10.7466/JKHMA.2011.29.6.055
  14. 박지숙(2008). 아동의 기질, 정서조절, 어머니의 양육행동 및 아동의 사회적 행동 간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  15. 선우현정(2009). 아동의 기질, 어머니의 양육행동 및 아동의 만족지연능력이 공격성에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  16. 성미영(2006). 유아의 부정적 정서성에 따른 사회적 기술과 행동문제. 아동학회지, 27(3), 285-300.
  17. 성미영, 최인숙, 이강이(2007). 유아의 부정적 정서에 대한 부모의 정서반응과 유아의 정서지식 및 정서반응-저소득층 유아와 중류층 유아의 비교-. 대한가정학회지, 45(8), 61-75.
  18. 여민희(2011). 영아의 부정적 정서표현과 교사의 반응유형에 관한 탐구. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  19. 신금주, 오영희, 우수경, 전호숙(2004). 그림책을 활용한 유아 정서능력 향상 프로그램의 이론과 실제. 파주: 21세기사.
  20. 윤기봉(2012). 걸음마기 영아의 기질에 관한 어머니의 신념. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  21. 이강이(2007). 유아의 부정적 정서에 대한 어머니와 아버지의 반응 비교. 한국생활과학회지, 16(3), 455-463. https://doi.org/10.5934/KJHE.2007.16.3.455
  22. 이기영(2007). 교사의 보육신념, 보육효능감, 직무스트레스 및 영아 기질과 교사-영아 상호작용과의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  23. 이숙재, 이봉선(2008). 영유아의 발달과 교육. 서울: 창지사.
  24. 이선영(2006). 교사의 상호작용 행동과 영아의 사회.정서적 행동 간의 관계. 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  25. 이윤정(2013). 교사.영아의 상호작용을 통한 영아의 정서지능과 사회정서행동에 관한 구조모형 분석. 숙명여자대학교 원격대학원 석사학위 청구논문.
  26. 이정순(2002).부모의 양육태도와 유아의 사회, 정서적 발달과의 관계. 세종대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  27. 이정순(2003). 아버지의 양육참여와 어머니의 양육스트레스에 관한 연구. 유아교육연구, 23(3), 5-19.
  28. 이지은(2013). 어머니의 정서신념과 자녀의 부정적 정서에 대한 반응이 유아의 정서조절능력에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위 청구논문.
  29. 이화용(2012). 영아의 놀이성과 기질 및 사회.정서 발달의 관계. 덕성여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  30. 정슬기(2013). 유아의 부정적 정서표현에 대한 어머니의 반응유형과 유아의 정서조절능력간의 관계. 가천대학교대학원 대학원 석사학위 청구논문.
  31. 정윤주(2006). 아동의 부정적 정서에 대한 어머니의 반응양식 관련요인. 대한가정학회지, 44(11), 23-34.
  32. 정은숙(2011). 어린이들의 점토향상에 따른 정서 변화 연구. 경희대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  33. 정점옥(2009). 영아의 사회, 정서적 행동, 기질과 어머니의 양육효능감과의 관계. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  34. 조수영, 전숙영(2013). 영아의 기질에 따른 영아-교사의 어린이집 일과 내 상호작용. 한국보육지원학회지, 9(1), 101-128.
  35. 조윤영(2014). 걸음마기 아동의 기질 및 어머니의 기질 요구도와 양육스트레스가 양육행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  36. 최석란(2007). 예비교사의 관점에서 본 유아갈등 상황에 관한 연구. 열린유아교육연구, 12(6). 147-165.
  37. 최지영, 김미애(2010). 유아기질과 부모양육태도가 유아의 공격성에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 17(4), 119-137.
  38. 최항준, 최선녀, 임현주(2013). 어머니의 양육행동, 영아의 사회.정서행동, 아버지의 양육참여가 영아의 어린이집 적응에 미치는 영향 -구조방정식을 중심으로-. 한국영유아보육학, 76, 49-72.
  39. 허지은(2005). 유아의 기질과 놀이성에 관한 연구. 성결대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  40. Baron, R. M., & Kenny, D. A.(1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  41. Barry, R. A., Kochanska, G., & Philibert, R. A.(2008). $G{\times}E$ interaction in the organization of attachment: mothers responsiveness as a moderator of children's genotypes. Journal of Child Psychol Psychiatry, 49(12), 1313-1320. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2008.01935.x
  42. Briggs-Gowan, M. J., Carter, A. S., Irwin, J. R., Watchtel, K., & Cicchetti, D. V.(2004). The brief infant-toddler social emotional assessment: Screening for social-emotional problems and delays in competence. Journal of Pediatric Psychology, 29(2), 143-155. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsh017
  43. Briggs-Gowan, M. J., & Carter, A. S.(2006). Infant-toddler social and emotional assessment examiners manual. PsychCorp: Harcourt Assessment, San Antonio, TX.
  44. Campos, J. J., Campos, R. G., & Barrett, K. C.(1989). Emergent themes in the study of emotional development and emotion regulation. Developmental Psychology, 25(3), 394-402. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.394
  45. Carter, A. S., Briggs-Gowan, M. J., Jones, S. M., & Little, T. D.(2003). The infant-toddler social and emotional assessment(ITSEA): Factor structure, reliability, and validity. Journal of Abnormal Child Psychology, 31(5), 495-514. https://doi.org/10.1023/A:1025449031360
  46. Davidov, M., & Grusec, J. E.(2006). Untangling the links of parental responsiveness to distress and warmth to child outcomes. Child Development, 77(1), 44-58. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2006.00855.x
  47. Denham, S. A.(2006). Social-Emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it?. Early Education and Development, 17(1), 57-89. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_4
  48. Dunn, J., & Brown, J.(1994). Affect expression in the family, children's understanding of emotions, and their interactions with others. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 120-137.
  49. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Bernzweig, J., Karbon, M., Poulin, R., & Hanish, L.(1993). The relations of emotionality and regulation to preschoolers' social skills and sociometric status. Child Development, 64(5), 1418-1438. https://doi.org/10.2307/1131543
  50. Eisenberg, N., & Fabes, R. A.(1994). Mothers' reactions to children's negative emotions: Relations to children's temperament and anger behavior. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 138-156.
  51. Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Murphy, B. C.(1996). Parents' reactions to children's negative emotions: Relations to children's social competence and comforting behavior. Child Development, 67(5), 2227-2247. https://doi.org/10.2307/1131620
  52. Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinard, T. L.(1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9(4), 241-273. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0904_1
  53. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K., & Reiser, M.(2000). Dispositional emotionality and regulation: Their role in predicting quality of social functioning. Journal of Personality of Social Psychology, 78(1), 136-157. https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.1.136
  54. Fabes, R. A., Eisenberg, N., & Bernzweig, J.(1990). The Coping with Children's Negative Emotion Scale: Description and scoring. Unpublished scale, Department of Family Resources and Human Development, Arizona State University.
  55. Fabes, R. A., Eisenberg, N., Karbon, M., BernZweig, J., Speer, A. L., & Carlo, G.(1994). Socialization of children's vicarious emotional responding and prosocial behavior: Relations with mothers' perceptions of children's emotional reactivity. Developmental Psychology, 30(1), 44-55. https://doi.org/10.1037/0012-1649.30.1.44
  56. Fabes, R. A., Eisenberg, N., Jones, S., Smith, M., Guthrie, I. K., Poulin, R., Shepard, S., & Friedman, J.(1999). Regulation, emotionality, and preschoolers'social competent peer interactions. Child Development, 70(2), 432-442. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00031
  57. Fabes, R. A., Poulin, R. E., Eisenberg, N., & Madden-Derdich, D. A.(2003). The coping with children's negative emotion scale(CCNES): Psychometric properties and relations with children's emotional competence. Marriage & Family Review, 34(3-4), 285-310.
  58. Garner, P. W., Jones, D. C., & Miner, J. L.(1994). Social competence among low-income preschoolers: Emotion socialization practices and social cognitive correlates. Child Development, 65(2), 622-637. https://doi.org/10.2307/1131405
  59. Garner, P. W., & Power, T. G.(1996). Preschoolers' emotional control in the disappointment paradigm and its relation to temperament, emotional knowledge, and family expressiveness. Child Development, 67(4), 1406-1419. https://doi.org/10.2307/1131708
  60. Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C.(1997). Meta-emotion: How families communicate emotionally to links to child-peer relations and other developmental outcomes. Hillsdale, NJ: Lawrences Erlbaum Associates.
  61. Hemphill, S., & Sanson, A.(2000). Relations between toddler and preschooler temperament and parenting style in an Australian sample. Paper presented at the 16th Biennial Meetings of the International Society for the Study of Behavioral Development, Beijing, China, July.
  62. Kostelnik, M. J., & Grady, M. L.(2009). Getting it right from the start: The principal's guide to early childhood education. Thousand Oaks, CA: National Association of Elementary School Principal's and Corwin.
  63. Putnam, S. P., Gartstein, M. A., & Rothbart, M. K.(2006). Measurement of fine-grained aspects of toddler temperament: The Early Childhood Behavior Questionnaire. Infant Behavior and Development, 29(3), 386-401. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2006.01.004
  64. Rothbart, M. K., Ahadi, S. A., & Hershey, K. L.(1994). Temperament and social behavior in childhood. Merrill-Palmer Quarterly, 40(1), 21-39.
  65. Rubin, K. H., Hastings, P., Chen, X., Stewart, S., & McNichol, K.(1998). Intrapersonal and maternal correlates of aggression, conflict, and externalizing problem in toddler. Child Development, 69(6), 1614-1629. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06180.x
  66. Sameroff, A.(1975). Early influences on development: Factor or fancy?. Merrill-Palmer Quarterly, 21, 263-294.
  67. Thomas, A., & Chess, S.(1977). Temperament and development. NY: Bunner/Mazel.
  68. Thompson, R. A.(1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3), 25-52. https://doi.org/10.2307/1166137
  69. Tomkins, S. S.(1963). Affect, imagery, consciousness: Vol.2. Negative affects. NY: Springer.
  70. Wittmer, S. D., & Petersen, H. S.(2006). Infant and toddler development and responsive problem planning. Upper Saddle River, NJ: Pearson Merrill Prentice Hall.

Cited by

  1. Validation Study of the Korean Version of Rothbart’s Early Childhood Behavior Questionnaire vol.38, pp.4, 2017, https://doi.org/10.5723/kjcs.2017.38.4.33
  2. 0세부터 3세까지 영유아의 부정적 정서성과 어머니의 온정성/반응성 간의 양방향적 관계 vol.36, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5723/kjcs.2015.36.4.1
  3. 영아의 부정적 정서성, 어머니의 반응적 양육, 영아의 문제해결력의 종단적 관련성 vol.11, pp.5, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2015.11.039
  4. Aspects and relationships between infants’ emotion regulation styles and infant-mother emotional availability vol.37, pp.3, 2014, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.3.010
  5. The Influence of Mothers’ Parenting Sensitivity on Aggression of Toddlers: The Moderated Mediation Effect of Inhibitory Control and Negative Emotionality vol.42, pp.1, 2014, https://doi.org/10.5723/kjcs.2021.42.1.105
  6. Infant’s Negative Emotionality as a Potential Moderator Between Teacher’s Emotion-Related Socialization Behaviors and Infant’s Emotional Intelligence vol.42, pp.2, 2021, https://doi.org/10.5723/kjcs.2021.42.2.159
  7. 유아의 사회적 능력을 매개로 정서성이 놀이행동에 미치는 영향 vol.17, pp.4, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.04.073