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A Study on Development of Information Literacy Services in a Library for Female Users in Ubiquitous Environment

유비쿼터스 환경에서의 여성을 위한 도서관 정보활용교육 서비스 개발에 관한 연구

  • 송수희 (전북대학교 문헌정보학과 대학원) ;
  • 한희정 (전북대학교 기록관리학과 대학원) ;
  • 장준갑 (전북대학교 사학과, 문화융복합아카이빙연구소) ;
  • 김용 (전북대학교 문헌정보학과, 문화융복합 아카이빙연구소)
  • Received : 2014.05.13
  • Accepted : 2014.06.11
  • Published : 2014.06.30

Abstract

As the ubiquitous society has come, users' demand for information and education from the library has changed and finally the necessity of change in the traditional information literacy that libraries have provided is on the rise. Based on the pre-judgement that women relatively have weak access to information in the knowledge information society and are in more special environment compared to other user groups, this study aimed to suggest u-Learning information literacy service for women. To this end, literature study, case analysis and questionnaire survey were conducted so that female users' demand for information and education was understood. Based on the results of these performances above, the requirements to develop programs for information literacy education service for female and contents in addition to models were suggested.

유비쿼터스 사회의 도래와 함께, 도서관에 대한 이용자의 정보 요구와 교육적 요구가 변화하여, 기존의 도서관에서 행해져 오던 정보활용교육에 대한 변화의 필요성이 대두되었다. 지식정보사회에서 여성은 상대적인 정보취약계층에 해당하며, 특히나 다른 이용자층에 비하여 특수한 환경에 놓여있다고 판단하여, 여성을 대상으로 하는 유비쿼터스 기반의 정보활용교육 서비스를 제안하는데 본 연구의 목적을 두었다. 이를 위하여 본 연구에서는 문헌연구, 사례 및 설문조사를 통하여 여성 이용자의 정보 요구와 교육적 요구를 파악하였으며, 이를 바탕으로 유비쿼터스 환경에서 여성을 위한 정보활용교육 서비스 개발을 위한 프로그램 개발 방향 및 콘텐츠 개발을 위한 요구사항과 모형을 제안하였다.

Keywords

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