기업 외부의 지식서비스 활용이 경영성과에 미치는 영향

Effects of Using External Knowledge Services on Management Performance

  • 송거영 (한성대학교 지식서비스&컨설팅학과) ;
  • 노재확 (한성대학교 무역학과) ;
  • 유연우 (한성대학교 지식서비스&컨설팅학과)
  • 투고 : 2014.03.24
  • 심사 : 2014.03.17
  • 발행 : 2014.03.27

초록

본 연구는 중소기업에 있어 외부의 지식서비스 활용이 경영성과에 미치는 영향을 검정하고자 진행하였다. 지식서비스 활용을 경험한 중소기업을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석하였으며 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중소기업을 대상으로 한 정부지원 지식서비스 제공 사업에 있어 지식서비스 전문가 집단의 역량과 정부지원정책은 지식서비스품질에 정(+)의 유의한 영향을 미치며, 지식서비스 전문가 집단의 역량이 정부 지원정책보다 지식서비스품질에 크게 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 지식서비스품질은 경영성과에 정(+)의 유의한 영향을 미치며, 확신성과 관련한 지식서비스품질 요인이 고객과의 관계성 강화와 지식정보화 부문에 유의하게 작용하는 것으로 확인되었다. 본 연구의 시사점과 의의는 다음과 같다. 본 연구 결과는 정부의 지식서비스산업 육성 정책에 있어 중소기업에 대한 지식서비스 지원 사업, 지원체계 등 개별기업에의 지식서비스 지원과 더불어 지식서비스 제공 회사 및 전문가 집단을 위한 제도적 지원 등 지식서비스산업 기반조성 정책을 강화할 필요가 있음을 시사하고 있으며, 이는 정부의 지식서비스 제공 사업에 대한 효과적이고 효율적인 정책 방향성을 제시하였다는데 의의가 있다.

The present study attempted to test the effects of using external knowledge services on corporate management performance among SMEs. A survey of SMEs that had used external knowledge services was conducted for the analysis. The findings are as follows. First, regarding government-supported knowledge services for SMEs, knowledge service expert groups' competencies and government's support policies had positive effects on the quality of knowledge services. In particular, the knowledge service expert groups' competencies had more significant effects on the quality of knowledge services than the government's support policies. Second, the quality of knowledge services had significantly positive effects on management performance, whilst confidence-related knowledge service quality factors exerted significant effects on enhancing the relationship with customers and the informationization of knowledge. These findings have the following implication and meaning. The present findings indicate that the government's policy to foster and lay the foundation for knowledge service industry should be furthered, e. g. knowledge service supports for individual companies including knowledge service support projects and systems for SMEs and institutional supports for knowledge service companies and expert groups. In sum, this study is meaningful in that it suggests an effective and efficient policy direction for government's knowledge service provision projects.

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