A Study on Competition among Three Game Platforms in aspect of User's Gratification in Multi-channel Era

다매체 시대의 게임 플랫폼 경쟁에 관한 연구: 이용자 만족 요인을 중심으로

  • Kim, Yoo-Jin (Dept. of Media Studies, Ewha Womans' University) ;
  • Yu, Sae-Kyung (Dept. of Media Studies, Ewha Womans' University)
  • 김유진 (이화여자대학교 언론홍보영상학) ;
  • 유세경 (이화여자대학교 언론홍보영상학부)
  • Received : 2014.03.02
  • Accepted : 2014.04.30
  • Published : 2014.05.15

Abstract

This study analyzed the competition among three game platforms, PC, Console and Mobile in aspect of user's gratifications using niche analysis. To do this, four gratification factors, 'transportability and accessibility', 'liveliness and variety', 'availability and economic feasibility', 'relationship', were assessed. To investigate competition level among three game platforms, niche breadth, niche overlap, competitive superiority of four gratification factors were analyzed. The results of niche analysis show that mobile platform appeared as a most competitive platform because it utilized diverse resources for game user gratification and had competitive superiority in 'transportability and accessibility' which appeared as most important factor determining user's gratification. However there was no game platform which had competitive superiority in all four gratification factors.

본 연구는 게임 플랫폼이 다양해짐에 따라 이용자 만족의 차원에서 게임 플랫폼 간에 어떻게 경쟁하고 있는지 분석하기 위해 게임 미디어 이용 후 획득하는 이용자 만족도를 한정된 자원으로 하여 PC, 콘솔, 모바일 게임 플랫폼 간에 경쟁 정도를 적소이론을 활용하여 분석하였다. 이를 위해 우선적으로 게임이용만족 요인을 도출하였는데, 분석 결과 게임 이용 후 만족 요인으로 '휴대성과 접근성', '생동감과 다양성', '활용성과 경제성', '관계성', 4가지의 만족 요인이 공통으로 도출되었다. 4가지 만족 요인에 대해 모바일이 가장 큰 적소 폭을 보여 세 플랫폼 중 만족 요인의 충족 범위가 넓은 반면, 콘솔이 가장 적은 적소 폭을 보여 만족 요인의 충족범위가 좁았다. 특히 플랫폼 간 경쟁상황을 보여주는 적소 중복과 경쟁우월지수 분석결과 4가지 만족 요인 모두에서 경쟁우위를 보인 플랫폼은 없었으며, 만족요인별로 플랫폼 간 경쟁의 정도와 우위가 달랐다. 플랫폼 간 경쟁력을 평가하기 위해 적소 중복과 경쟁우위 지수를 분석한 결과 만족 요인별로 차이가 있으나 전체적으로 PC와 모바일 간 중복 지수가 가장 높게 나타나 치열하게 경쟁하고 있는 상태임을 알 수 있었다. 콘솔의 경우 적소 폭이 적고 다른 플랫폼들의 적소 중복 지수도 낮기 때문에 다른 플랫폼과의 경쟁을 피하고 독립적으로 생존하고 있으나 특화된 만족을 제공하기 때문에 그만큼 시장 점유율이 줄어들 수밖에 없을 것으로 예측된다.

Keywords