The Influence of academic stress and acculturative stress of Republic of Korean studying abroad on psychological adjustment

학업스트레스와 문화진입스트레스가 한국인 해외유학생의 심리적 적응에 미치는 영향

  • Received : 2014.01.14
  • Accepted : 2014.04.15
  • Published : 2014.05.31

Abstract

This Study examined impact of academic stress and acculturation stress experienced by overseas Republic of Korean students on psychological adjustment. For this purpose, the 152 female and male Korean students attending in undergraduate and graduate course in English speaking countries were surveyed. Academic stress and acculturation stress has negative correlation with psychological wellbeing and life satisfaction but has positive correlation with depression and anxiety. Hierarchical regression analysis confirmed that demographic variables predicted psychological well-being, life satisfaction and depression except anxiety. After controlling the demographic variables, academic stress and acculturation stress predicted psychological well-being, life satisfaction, depression and anxiety. Finally, limitations of this study, the significance, the direction of future research are discussed.

본 연구에서는 재외 한국인 유학생들이 경험하는 학업스트레스와 문화진입스트레스가 심리적 적응에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 영어권 국가의 대학과 대학원에 재학 중인 대한민국 남녀 유학생 152명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 상관분석 결과, 학업스트레스와 문화진입스트레스는 주관적 안녕감, 삶의 만족과는 부적상관을 가지고 우울, 불안과는 정적상관을 가짐을 확인하였다. 위계적 회귀분석 결과, 인구통계학적 변인은 심리적 안녕감과 삶의 만족, 우울에는 유의미한 설명력을 가졌으나, 불안에는 유의미한 설명력을 가지지 못하는 것으로 나타났다. 또한 인구통계학적 변인의 효과를 통제한 상태에서 학업스트레스와 문화진입 스트레스는 심리적 안녕감, 삶의 만족, 우울, 불안에 영향을 주는 것으로 확인되었다. 마지막으로 본 연구의 제한점, 의의, 후속연구의 방향에 대해 논의하였다.

Keywords

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