Abstract
In this paper, we first analyze the delay performance of Dynamic Space-time Subframe (DSTS)-based frame structure which has been proposed to support the real-time service as well as non real-time service, using Ad hoc Self-Organizing Time Division Multiple Access (ASO-TDMA) MAC protocol, especially when transmitting a MAC SDU with two or more MAC PDUs, in a multi-hop ad-hoc maritime communication network. We propose two key transmission schemes: contiguous DSTS reservation which guarantees the end-to-end delay for the multiple PDUs, and adaptive transmission probability control schemes to maximize the system throughput. Our simulation results show that the proposed schemes outperform the system throughput of the existing transmission schemes, while supporting the real-time requirement.
본 논문은 VHF 대역을 사용하는 다중-홉 해양통신망에서 실시간 서비스를 제공하기 위해 제안된 DSTS(Dynamic Space-Time Subframe)기반 프레임 구조에서 다수의 MAC PDU로 구성된 데이터를 ASO-TDMA 전송 방식을 사용했을 때 발생되는 지연시간의 분포를 수학적으로 분석하고, 그 성능을 시뮬레이션을 통해 확인한다. 또한, 기존 전송방식에서 발생되는 지연시간을 단축시키는 동시에 시스템의 수율을 최대화하기 위한 연속적인 자원 할당 방식과 적응적 전송 확률 제어 방식을 제안하고, 기존 방식과 수율 성능을 비교한다. 이를 통해 본 논문에서 제안하는 방식은 DSTS 프레임 구조에서 다수의 MAC PDU에 대해서도 실시간 전송이 가능하고, 또한 수율 성능을 극대화할 수 있음을 보인다.