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Shear Behavior between Ground and Soil-Nailing

지반과 쏘일네일링 사이의 전단거동에 관한 연구

  • Seo, Hyung-Joon (Dept. of Engrg., Univ. of Cambridge) ;
  • Lee, In-Mo (School of Civil, Environmental and Architectural Engrg., Korea Univ.)
  • 서형준 (캠브리지 대학교) ;
  • 이인모 (고려대학교 건축.사회환경공학부)
  • Received : 2013.01.11
  • Accepted : 2013.12.30
  • Published : 2014.03.31

Abstract

Soil-nailing has two main resistance factors: skin friction between ground and grouting; and tension load of reinforced material. These two factors will affect the load-displacement curve when performing soil-nailing pullout tests. The purpose of this paper is to figure out the shear behavior between ground and soil-nailing focusing on the net load-displacement behavior during soil-nailing pullout tests. Firstly, the net load-displacement curve between ground and grouting is estimated theoretically. Then, in-situ pullout load tests are performed on various ground conditions to obtain the load-displacement curve occuring between ground and grouting. Since the measured shear displacement includes elongation of the reinforced material (steel nails), the net load-displacement curve can be obtained by subtracting the elongation magnitude of steels from the measured displacement. It was found that the measured net load-displacement curve matches reasonably well with the theoretically estimated curve.

쏘일네일링은 지반과 그라우팅 사이의 주면마찰력과 보강재의 인장력을 통해서 저항하는 공법이다. 인발시험을 할 때는 이 두 요소를 모두 고려한 하중-변위 곡선을 얻게 된다. 따라서 본 논문에서는 지반과 그라우팅 사이의 순 하중-변위 곡선을 산정하여 지반과 그라우팅 사이의 전단거동을 규명하는 것이 목적이다. 주면마찰력 산정 이론을 통해서 이론적으로 지반과 그라우팅 사이의 하중-변위 곡선을 산정하였다. 또한 이론 검증을 위해서 지반조건과 시공조건을 변화해 가며 다량의 현장인발시험을 실시하였다. 인발시험을 통해 산정된 하중-변위 곡선에서 철근의 하중-변위 곡선을 빼내게 되면 지반과 그라우팅 사이의 순 하중-변위 곡선을 산정할 수 있으며, 이를 이론식과 비교해 보았을 때 유사한 결과를 얻었다. 이러한 결과를 통해서 지반 및 시공 조건이 주어질 때, 지반과 쏘일네일링 사이에서 발생하는 변위를 예측할 수 있다.

Keywords

References

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