초·중등 연계와 핵심역량을 중심으로 한 실과(기술·가정)교과의 '가정생활' 영역 차기 교육과정 개발 방안

The plan for development of subsequent curriculum based on the section 'family life' of practical arts(technology·home economics) from elementary and secondary courses and key competence

  • 전세경 (공주교육대학교 실과교육과)
  • Jeon, Sekyung (Gongju National University of Education, Department of Practical Arts)
  • 투고 : 2014.11.04
  • 심사 : 2014.12.11
  • 발행 : 2014.12.31

초록

이 연구는 '초중등 연계'와 '핵심역량 중심'의 교육과정 개발이라는 두 쟁점을 바탕으로 실과(기술 가정)교과의 다음 교육과정 개발을 위한 구체적인 방향과 전략을 논의한 것이다. 구체적인 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 가정과의 입장에서 초 중등 연계란 어떤 의미인지, 교육과정 개발과정에서 초등과 중등에 나타난 전략을 통해 내재된 문제가 무엇인지 살펴본다. 이를 위하여 초 중등 연계의 의미와 방식, 가정과에서의 연계의 문제, 초등 가정과의 위상, 초 중등 연계의 새로운 논리 등을 검토한다. 둘째, 가정과에서의 핵심역량이란 무엇이며, 핵심 역량 중심의 교육과정 개발은 어떠한 의미인지 살펴본다. 이를 위하여 핵심역량 중심 교과 교육과정 개발의 의미와 핵심역량 중심 가정과 교육과정 개발을 위한 조건과 과제 등을 검토한다. 셋째, 위의 두 쟁점에 대한 논의를 바탕으로 가정과의 차기 교육과정 개발에 이를 어떻게 구현할 수 있을지 그 방안을 살펴본다. 이를 위하여 초 중등 가정과의 학문적 소통, 교과명칭의 통일, 핵심역량 중심 교육과정 개발에 대한 체계적인 이해, 교과를 어필할 수 있는 전략의 모색 등을 검토하고, 그 일 예를 제시한다. 이 연구를 통하여 초 중등 가정과의 소통과 교육과정 개발을 위한 학술적 논의가 활발히 진행될 수 있을 것이다.

This study is a discussion about specific directions and strategies for development of subsequent curriculum of practical arts(technology ome economics) based on two issues ; developing curriculum which is 'connecting elementary-secondary course' and 'based on key competence'. Specific Study is as in the following. First, in the aspect of home economics, this study explored the meaning of connection between elementary-secondary courses, and in the process of curriculum development, we explored implicit problems through strategies that come out from elementary-secondary courses. Second, we search what the key competence is in terms of home economics, and the meaning of developing curriculum based on the key competence. For this, we examine the meaning of development of subject matters curriculum based on key competence and the conditions and tasks for developing curriculum for home economics based on key competence. Third, on the basis of discussion we explore the way to realize these two issues, already mentioned, into development of subsequent curriculum for home economics. For this, this study examines the academic interaction between home economics of elementary and secondary courses unifying the names of the subject, systematic understanding about development of curriculum based on key competence, finding strategies for appealing the subject, and practical instances. Through this study, we expect more active interaction between home economics from elementary and secondary courses and academic discussion for development of curriculum.

키워드