DOI QR코드

DOI QR Code

팬의 운전조건에 따른 종류식환기터널 내의 연기거동에 관한 전산유체역학연구

Flow and smoke behavior of a longitudinal ventilation tunnel with various velocities using computational fluid dynamics

  • 이주희 (호서대학교 메카트로닉스학과) ;
  • 권영진 (호서대학교 소방방재학과) ;
  • 김동은 (호서대학교 소방방재학과)
  • Lee, J.H. (Mechatronics Engineering, Hoseo University) ;
  • Kwon, Y.J. (Department of Fire and Disaster Protection Engineering, Hoseo University) ;
  • Kim, D.E. (Department of Fire and Disaster Protection Engineering, Hoseo University)
  • 투고 : 2014.01.14
  • 심사 : 2014.01.28
  • 발행 : 2014.01.29

초록

터널내의 연기거동 및 대피안전성을 평가하기 위하여 수치해석을 수행하였다. 본 연구의 목적은 최근 더욱 길어지고 있는 장대터널의 화재로 인한 연기 및 온도 분포와 안전성을 평가할 수 있는 수치적 방법을 구현하는데 있다. 계산에 사용되는 컴퓨터자원을 최소화하기 위하여 모델로 선정한 터널의 전체길이인 3 km을 사용하는 대신 여러 개의 대피터널이 포함되는 1.5 km만을 해석영역으로 사용하였다. 터널내의 연기거동에 의한 대피자의 안전성을 평가하기 위하여 연기의 밀도에 의한 기시도와 바닥으로부터의 높이를 고려한 SE (smoke environment)값을 사용하였다. 공기 중에 포함된 연기의 밀도는 3차원 전산유체역학을 통하여 구하였다. 이러한 연기 거동에 영향을 미치는 온도분포를 정확하게 모사하기 위하여 터널 벽면을 단열 혹은 일정한 열유속(heat flux) 가정을 사용하는 대신 1차원 열전도(heat conduction)방정식을 이용하여 터널벽면의 온도를 계산하였다. 대피터널간의 거리가 가까울수록 대피자의 안전성은 높아지겠지만 상대적으로 건설비용이 증가하게 된다. 본 연구에서 대피터널의 길이는 250 m로 하였으며 화재 시 제연팬의 운전 조건을 3가지 (팬이 가동되지 않는 조건, 임계풍속이하조건, 임계풍속이상조건)로 나누어 연기의 거동과 온도분포를 고찰하였다. 그리고 화재가 발생한 시간부터 플래쉬오버가 발생한 시간까지의 연기의 거동과 대피자의 상황을 SE를 이용하여 고찰하였다.

A numerical analysis on the smoke behavior and evacuee safety has been performed with computational fluid dynamics. The purpose of this study is to build computational processes for an evacuation and prevention of a fire disaster of a 3 km-length tunnel in Korea. To save computational cost, 1.5 km of the tunnel that can include a few cross-passing tunnels is considered. We are going to assess the fire safety in a road tunnel according to the smoke level, which consists of the smoke density and the height from the floor. The smoke density is obtained in detail from three-dimensional unsteady CFD analysis. To obtain proper temperature distributions on the tunnel wall, one-dimensional conduction equation is considered instead of an adiabatic wall boundary or a constant heat flux. The tunnel considered in this study equips the cross passing tunnels for evacuees every 250 m. The distance is critical in both safety and economy. The more cross passing tunnels, the more safe but the more expensive. Three different jet fan operations can be considered in this study; under- and over-critical velocities for normal traffic condition and 0-velocoty operation for the traffic congestion. The SE (smoke environment) level maps show a smoke environment and an evacuating behavior every moment.

키워드

참고문헌

  1. Kunikane, Y., Kawabata, N., Ishikawa, T., TAkekuni, K., Shimoda, A. (2002), Thermal Fummes and Smoke Induced by Bus Fire Accident in Large Cross Sectional Tunnel, The fifth JSME-KSME Fluids Engineering Conference, Nov. 17-21, 2002, Nagoya, Japan, pp. 1-6.
  2. Kunikane, Y., Kawabata, N., Takekunni, K., Shimoda, A. (2003), Heat Release Rate Induced by Gasoline Pool Fire in a Large-Cross-Section Tunnel, Tunnel Management International, Vol. 6(1), pp. 22-29.
  3. Hwang, C.C., Edwards, J.C. (2005), The Critical Ventilation Velocity in Tunnel Fires - a Computer Simulation, Fire Safety Journal, Vol. 40, pp. 213-244. https://doi.org/10.1016/j.firesaf.2004.11.001
  4. Launder, B.E., Spalding, D.B. (1974), The numerical Computation of Turbulent Flows, Computer Methods in Applied Mechanics and Engineering 3, pp. 269-289. https://doi.org/10.1016/0045-7825(74)90029-2
  5. STAR-CCM+, (2008), User Guide, Computational Dynamics, Co., London. U. K.
  6. Se, C.M.K., Lee, E.W.M., Lai, A. C.K. (2012) "Impact of location of jet fan on airflow structure in tunnel fire," Tunnelling and Underground Space Technology, Vol. 27, pp. 30-40. https://doi.org/10.1016/j.tust.2011.06.005
  7. Seike, M, Kawabata, N, Hasegawa, M. (2011), Study about Assessment of Fire Safety in a Road Tunnel by Evacuee's Behavior Based on Smoke Behavior by 3-D CFD Analysis, Advanced Research Workshop: Evacuation and Human Behavior in Emergency Situations, pp. 111-124.
  8. Wang, F., Wang, M., He, S., Zhang J., Deng, Y. (2010) "Computational study of effects of jet fans on the ventilation of a highway curved tunnel," Tunnelling and underground space technology Vol. 25, pp. 382-390. https://doi.org/10.1016/j.tust.2010.02.001