DOI QR코드

DOI QR Code

Online Service Strategy For Multi-Platform Age: Comparison of Online Trading Service Platforms

멀티 플랫폼 기반 온라인 서비스 전략: 온라인 트레이딩 서비스의 플랫폼 간 비교를 중심으로

  • 심선영 (성신여자대학교 경영학과)
  • Received : 2013.08.17
  • Accepted : 2014.01.22
  • Published : 2014.03.31

Abstract

As the advance of multi-platform and multi-channel online services, brokerages are now offering three representative online trading systems - HTS(Home Trading Systems), WTS(Web Trading Systems), MTS(Mobile Trading Systems). In this study we investigated and compared the impact of different systems on the performance of brokerages. Using the panel data of 29 brokerages of 4 periods, we empirically tested the impact of online trading systems and the commissions of trading services. We found out that there exist some differences between the impacts of online trading systems based on the platforms. HTS was identified as the main platform for online trading services. However the role of MTS was also significantly identified while WTS showed no significant impact on the brokerage performances. Commission also showed significant negative impact in case of HTS and MTS platforms. Finally, offering MTS was identified as the significant dummy variable influencing the performance of brokerages. The results provides some implication for the multi-platform strategy for online services.

Keywords

References

  1. 곽기영, 이유진, "디지털 컨버전스 시대의 모바일 뱅킹 사용의도 결정요인에 관한 연구", Information Systems Review, 제7권, 제2호, 2005, pp. 85-100.
  2. 구자철, 이상철, 김남희, 서영호, "모바일뱅킹에서의 사용자 수용요인: 확장된 TAM과 Trust를 이용한 실증연구", Asia Pacific Journal of Information Systems, 제16권, 제2호, 2006, pp. 159-181.
  3. 권순범. "웹기반 사이버트레이딩 시스템의 충성도에 관한 연구", 한국경영과학회지, 제29권, 제2호, 2004, pp.97-116.
  4. 김미경, 안재현, 민병현, "멀티플랫폼에서의 콘텐츠 이용 행태에 대한 연구", 동서언론, 제12권, 2009, pp.189-217.
  5. 김상규, 최정일, "증권사 홈트레이딩 시스템(HTS) 평가모델 및 평가결과가 주가에 미치는 영향", 기업경영연구, 제17권, 2002, pp.1-20.
  6. 김현욱, 박창균, "인터넷뱅킹과 은행의 경영성과: 실증분석을 중심으로", KDI 정책연구, 제25권, 제2호, 2003, pp. 91-135.
  7. 김형준, 정철호, "모바일 뱅킹 서비스의 상품특성과 사용자 특성이 재사용의도에 미치는 영향", 상업교육연구, 제21권, 2008, pp. 215-246.
  8. 김호중, 김지현, 설영화, "국내인터넷 뱅킹의 고객만족도와 수익률지표와의 상관관계 분석에 관한 연구", 한국비즈니스리뷰, 제2권, 제1호, 2009, pp. 47-73.
  9. 문용은, 정유진, "모바일뱅킹 사용의도의 영향요인에 관한 연구", 정보시스템 연구, 제13권, 제2호, 2004, pp. 89-117.
  10. 민인식, 최필선, STATA 패널데이터 분석, 한국 STATA 학회, 2009.
  11. 박유리, 김민식, 이기훈, "스마트기기 이용행태 실증분석", 정보통신정책연구원 보고서, 2011, 기본연구 11-03.
  12. 방송통신위원회, "2011년 방송통신위원회 연차보고서", 2012.
  13. 방송통신위원회, "2012년 방송통신위원회 연차보고서", 2013.
  14. 신건권, "증권거래시스템 HTS의 지각된 품질수준이 관계품질과 고객 충성도에 미치는 영향", 국제회계연구, 제39권, 2011a, pp. 211-234.
  15. 신건권, "HTS 사용자의 지각된 보안성이 사용자신뢰, 채택의도 및 실제사용도에 미치는 영향", 상업교육연구, 제25권, 제4호, 2011b, pp. 183-204.
  16. 신건권, 손성진, "온라인 증권거래시스템 HTS의 품질수준이 사용자의 수용에 미치는 영향", 대한경영학회지, 제24권, 제4호, 2011, pp.2459-2476.
  17. 심선영, 정우진, "온라인 증권 거래 서비스를 위한 기업 투자와 성관에 관한 실증연구", 정보시스템연구, 제18권, 제3호, 2009, pp. 251-276.
  18. 양정식, 홍재범, "온라인 증권거래의 서비스 품질이 고객만족과 고객행동의도에 미치는 영향", 인터넷전자상거래연구, 제6권, 제1호, 2006, pp.287-306.
  19. 월간마이더스, "언제 어디서나 '손안의' 자산관리", 2013.08, http://www.yonhapmidas.com/people/company/2013-08/130806202503_946019.
  20. 유일, 신선진, 소순후, "모바일뱅킹서비스 수용요인에 관한 실증연구", Journal of Information Technology Applications & Management, 제13권, 제2호, 2006, pp.67-86.
  21. 이동규.박규일.신건권, "온라인 증권 거래시스템 HTS의 품질요인이 고객충성도에 미치는 영향," 회계연구, 제15권, 제3호, 2010, pp.177-200.
  22. 이동희, 박주석, 진정숙, "모바일 증권서비스 사용의도의 장애요인에 관한 연구", 대한산업공학회/한국경영과학회 2004 춘계학술대회, 2004, pp. FB9-18-FB9-21.
  23. 이민화, "온라인 증권거래 고객의 충성도", 정보시스템연구, 제12권, 제2호, 2005, pp. 172-189.
  24. 이승제, 한필구, 전병호, 강병구, "온라인 뱅킹 서시브 수용 영향 요인: 인터넷 뱅킹과 모바일 뱅킹 서비스 비교를 중심으로", 한국경영정보학회 춘계학술대회, 2008, pp. 950-956.
  25. 이왕돈, 윤영선, 이국용, "모바일 컨버전스 기술에 대한 지각특성이 사용자 저항에 미치는 영향-모바일 뱅킹 서비스를 중심으로", e-비즈니스연구, 제8권, 제1호, 2007, pp. 35-61.
  26. 정수연, 박철, "서비스 유형의 조절효과를 고려한 모바일 서비스 수용에 영향을 미치는 요인: 모바일 게임과 모바일 금융 서비스를 중심으로", Information Systems Review, 제9권, 제1호, 2007, pp. 23-44.
  27. 정지홍, "PC 와 모바일폰 증권 서비스 비교 연구-서비스 사용 프로세스를 중심으로", 한국디자인학회 봄국제학술발표대회, 2010.
  28. 최정일, 김상규, "증권사 온라인 시장 점유율의 결정요인분석", 기업경영연구, 제12권, 제1호, 2005, pp.173-192.
  29. 한국금융연구, "국제금융이슈: 미국 증권사들, 고객 예탁금을 활용한 이자수익제고 전략 확대", 한국금융연구, 주간 금융브리프, 16권, 5호, 2007, pp. 22-23.
  30. 한상범, 권세훈, "시간불변 설명변수가 포함된 기업재무 패널 분석," 한국증권학회 2013년 1차 학술발표회, 2013.
  31. 해럴드경제, "모바일 주식거래 10% 육박", http://news.heraldcorp.com/view.php?ud=20131007000284&md=20131010004320_AT, 2013.10.07.
  32. Austan Goolsbee, "Competition in the Computer Industry: Online Versus Retail", The Journal of Industrial Economics, Vol. 49, No. 4, 2001, pp. 487-499.
  33. Clayton A. Looney, Asli Y. Akbulut, Robin S. Poston, "Understanding the Determinants of Service Channel Preference in the Early Stages of Adoption: A Social Cognitive Perspective on Online Brokerage Services", Decision Sciences, Vol. 39, No. 4, 2008, pp. 821-857. https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.2008.00215.x
  34. Clayton A. Looney, Leonard M. Jessup, Joseph S. Valacich, "Emerging Business Models for Mobile Brokerage Services", Communications of the ACM, Vol. 47, No. 6, 2004, pp. 71-77.
  35. Economic Review, "증권사 구조조정의 불편한 진실", 2013.07, http://www.econovill.com/archives/103547
  36. Hong, S.H., Thong, J.Y.L. and Tam, K.Y., "Understanding Continued Information Technology Usage Nehavior: A comparison of three models in the context of mobile internet", Decision Support Systems, Vol. 42, No. 3, 2006, pp. 1819-1834. https://doi.org/10.1016/j.dss.2006.03.009
  37. Ignacio Hernando, Maria J. Nieto, "Is the Internet Delivery Channel Changing Banks' Performance? The Case of Spanish Banks", Journal of Banking & Finance, Vol. 31, No. 4, 2007, pp. 1083-1099. https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2006.10.011
  38. Konana, P., Menon, N.M. and Balasubramanian, "The Implications of Online Investing", Communications of the ACM, Vol. 43, No. 1, 2000, pp. 35-41.
  39. Linda L. Hellofs, Robert Jacobson, "Market Share and Customers' Perceptions of Quality: When Can Firms Grow Their Way to Higher Versus Lower Quality?", Journal of Marketing, Vol. 63, No. 1, 1999, pp. 16-25. https://doi.org/10.2307/1251998
  40. Lopez-Nicolas, C., Molina-Castillo, F.J. and Bouwman, H., "An assessment of Advanced Mobile Services Acceptance: Contributions from TAM and Diffusion Theory Models", Information & Management, Vol. 45, No. 6, 2008, pp. 359-364. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.05.001
  41. Luarn, P. and Lin, H.H., "Toward an Understanding of the Behavioral Intention to Use Mobile Banking", Computers in Human Behavior, Vol. 21, No. 6, 2005, pp. 873-891. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.003
  42. Mayuram S. Krishnan, Venkatram Ramaswamy, Mary C. Meyer, Paul Damien, "Customer Satisfaction for Financial Services: The Role of Products, Services, and Information Technology", Management Science, Vol. 45, No. 9, 1999, pp. 1194-1209. https://doi.org/10.1287/mnsc.45.9.1194
  43. Pratibha Dabholkar, "Consumer Evaluations of New Technology-Based Self-Service Options: An Investigation of Alternative Models of Service Quality", International Journal of Research in Marketing, Vol. 13, No. 1, 1996, pp. 29-51. https://doi.org/10.1016/0167-8116(95)00027-5
  44. Schierz, P.G., Schilke, O. and Wirtz, B.W., "Understanding Consumer Acceptance of Mobile Payment Services: An Empirical Analysis", Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 9, Np. 3, 2010, pp. 209-216. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2009.07.005
  45. Shidhar Balasubramanian, Prabhudev Konana, Nirup M. Menon, "Customer Satisfaction in Virtual Environments: A study of Online Investing", Management Science, Vol. 49, No. 7, 2003, pp. 871-889. https://doi.org/10.1287/mnsc.49.7.871.16385
  46. Shim, S., Lee, B., Whinston, A.B., "Does Lower Transaction Price Attract More Customers?: An Empirical Study on the Short and Long Term Impacts of Online Brokerage Services", ICIS 2008 Proceedings, 2008, pp. 1-8.
  47. Shin, D.H., "User Acceptance of Mobile Internet: Implication for Convergence Technologies", Interacting with Computers, Vol. 19, No. 4, 2007, pp. 472-483. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2007.04.001
  48. Shin, D.H., "Towards an Understanding of the Consumer Acceptance of Mobile Wallet", Computers in Human Behavior, Vol. 25, No. 6, 2009, pp. 1343-1354. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.06.001
  49. Ting-Peng Liang, Jin-Shiang Huang, "An Empirical Study on Consumer Acceptance of Products in Electronic Markets: A Transaction Cost Model", Decision Support Systems, Vol. 24, 1998, pp. 29-43. https://doi.org/10.1016/S0167-9236(98)00061-X
  50. William Bowen, Robert B. Hedges, "Increasing Service Quality in Retail Banking", Journal of Retail Banking, Vol. 15, No. 3, 1993, pp. 21-28.
  51. Willianson, O.E., "The Economics of Organization: The Transaction Cost Approach", American Journal of Sociology, Vol.87, No. 3, 1981, pp. 548-577. https://doi.org/10.1086/227496
  52. Zhilin Yang, Xiang Fang, "Online Service Quality Dimensions and Their Relationships with Satisfaction A Content Analysis of Customer Reviews of Securities Brokerage Services", International Journal of Service Industry Management, Vol. 15, No. 3, 2004, pp. 302-326. https://doi.org/10.1108/09564230410540953