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이미지에 대한 선호도 평가에 있어 상대가치 작용 반응 패턴

Reaction Pattern Influenced by Relative Values in the Evaluation of Preference for Image

  • 투고 : 2014.11.04
  • 심사 : 2014.11.17
  • 발행 : 2014.12.31

초록

본 연구에서는 제품 이미지에 대한 선호 반응에 있어서 뇌의 반응 패턴의 특징을 파악하고, 피험자가 동일한 대상에 대하여 직관적으로 평가한 선호도 결과와 비교 분석하였다. 첫 번째 실험은 하나씩 별도로 제시된 제품 이미지에 대하여 느끼는 인상을 파악하기 위하여 뇌파 측정을 통한 쾌적도를 산출하였다. 두 번째 실험은 피험자가 모든 제품 이미지를 일시에 비교하며 선호도를 직접 평가하도록 하였다. 첫 번째 실험을 '독립적 인지 반응'이라 하고, 두 번째 실험을 '상대적 인지 반응'이라고 할 때 그 반응의 특성은 다음과 같다. '독립적 인지 반응'에서는 자신의 경험에 의해서 축적된 정보와의 비교에 의하여 절대 가치로서의 감정 상태를 표현하게 되며, '쾌' 또는 '불쾌'라고 하는 감정이 절대적 가치로서 지속된다. '상대적 인지 반응'에서는 이미지를 인지하는 단계에서 비교되는 다른 이미지 정보와의 상대적인 감정 상태를 표현하게 되며, 이때에는 '진정'이나 '흥분'에 해당하는 감정 상태가 상대적 가치로 작용한다.

This study examined the characteristics of brain's reaction pattern concerning the preference for product images and compared them with the result of subjects' intuitive evaluation of their preference for the same materials. Two tests were conducted; the first one that calculated comfort properties based on brainwave measurements in order to examine the impression given by the images of products presented separately, one-by-one, and the second one that had subjects evaluate the preference directly by comparing the images of all products simultaneously. The first test was titled 'Independent Cognitive Response' and the second test, 'Relative Cognitive Response', and their characteristics were as follows. In the 'Independent Cognitive Response', the state of emotion was expressed in absolute values based on the comparison with the information accumulated through the subject's own experience and the feeling expressed as 'pleasant' or 'unpleasant' persisted as absolute values. In the 'Relative Cognitive Response', the state of emotion relative to the information of other images compared in the stage of perceiving the images was expressed, and in this case, the state of emotion described as 'calm' or 'excited' acted as relative values.

키워드

참고문헌

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