DOI QR코드

DOI QR Code

황금비와 수학교육 담론

The golden ratio and mathematics education issues

  • Park, Jeanam (Department of mathematics education, Inha University, Incheon Korea)
  • 투고 : 2014.03.17
  • 심사 : 2014.05.12
  • 발행 : 2014.05.15

초록

우리는 본 연구에서 황금비의 역사, Markowsky의 황금비 판단 기준, 그리고 황금비에 대한 오해를 알아보았다. 쿠푸왕의 대 피라미드에는 황금비가 존재하지 않는다는 Markowsky의 주장에 반하여 필자는 황금비의 존재를 주장하였다. 초 중등 교과서와 수학사 관련 국내 출판 책자에서는 황금비의 예로 쿠푸왕의 대 피라미드와 파르테논 신전을 사용하고 있는데 이에 대한 잘못된 서술을 알아보고 황금비 지도의 대안으로 동적 조화 입장에서 현대 산업 디자인, 항공공학, 건축 디자인, 스크린 디자인 등의 예를 제시하였다. 또한, 기축시대가 우리나라 학교수학에 미친 영향을 탈레스와 황금비 중심으로 알아보았다.

The purpose of this paper is to offer a history of golden ratio, the criterion raised by Markowsky, and misconceptions about golden ratio. Markowsky(1992) insists that the golden ratio does not appear in the great pyramid of Khufu. On the contrary, we claim that there exists the golden ration on it. Elementary and middle school text books, and domestic history books deal with the great pyramid of Khuff and the Parthenon by examples of the golden ratio. Text books make many incorrect statements about golden ratio; so in teaching and learning the golden ratio, we recommend the design-composition of dynamic symmetry, for example, industrial design, aerodynamic, architecture design, and screen design. Finally we discuss the axial age how to affect the school mathematics with respect to the subject of Thales and the golden ratio.

키워드

참고문헌

  1. 고호경.김응환 양순열.권세화 권순학.정낙영 장인선.임유원 최수영 이성재 노솔.백형윤.홍창섭 (2013). 중학교 수학3. 서울: 교학사.
  2. 교육과학기술부 (2011a). 수학 5-2. 서울: 두산동아.
  3. 교육과학기술부 2011b). 수학 6-1 익힘책. 서울: 두산동아.
  4. 교육과학기술부 (2011c), 사회 3-2. 서울: 두산동아.
  5. 교육부 (2013). 3-4학년군 수학 4(실험용). 서울: 천재교육.
  6. 김서령.이정례 선우하식 이진호.김원.김양수 신지영.김윤희 노창균 정혜윤.주우진 (2013). 중학교 수학3. 서울: 천재교육.
  7. 김용운.김용국 (2012). 한국 수학사. 경기도: 살림출판사.
  8. 김호연 (2012). 그리스 로마의 문화유산. 울산: 울산대학교 출판부.
  9. 류지영 (2005). 한국 전통 조각보의 정각계열체 결합구조: P-언어 분석과 심층구조를 중심으로. 홍익대 대학원 석사논문.
  10. 류희찬.류성림.이경화.신보미.강순모.윤옥교.김명수.조성오.천대선.김철호 (2013a). 중학교 수학2. 서울: 천재 교과서.
  11. 류희찬.류성림.이경화.신보미.강순모.윤옥교.김명수.조성오.천대선.김철호 (2013b). 중학교 수학3. 서울: 천재 교과서.
  12. 박종률 (2013). 예술(음/미)과 수학 통합 교수 학습자료 개발. 한국과학창의재단.
  13. 박제남 (2013). 현대대수학. 서울: 경문사.
  14. 이종우 (1998). 기하학의 역사적 배경과 발달. 서울: 경문사.
  15. 장연자.오미숙.김혜경.한형규 (2010). 고등학교 미술과 삶. 서울: 천재교육.
  16. 주미경.문종은 송륜진 (2012). 수학교육과 융복합교육: 담론과 과제. 대한수학교육학회지, 학교수학, 14(1), 165-190.
  17. Armstrong, K. (2010). 축의 시대 (정영목 옮김). 서울: 교양인.
  18. Beard, C. S. (1968). The Fibonacci drawing board-design of the great pyramid of Gizah. The Fibonacci Quarterly, 6, 66-68.
  19. Bonnard, A. (2011). 그리스인 이야기2 (양영란 옮김). 서울: 책과함께.
  20. Bernal, M. (2011). 블랙 아테나, 제1권 (오흥식 옮김). 서울: 소나무.
  21. Bernal, M. (2012). 블랙 아테나, 제2권 (오흥식 옮김). 서울: 소나무.
  22. Burton, D. (2007). The history of mathematics, 6th ed. New York: McGraw-Hill.
  23. Cajori, F. (1991). A history of mathematics, 5th ed. Rhode Island: AMS.
  24. Carpentier, J. & Lebrun, F. (2009). 지중해의 역사 (강민정 나선희 옮김). 경기도: 한길.
  25. Chace, A. (1979). The Rhind mathematical papyrus. Virginia: NCTM.
  26. Cruz-Sampedro, J. & Tetlalmazi-Montiel, M. (2010). POEM's and Newton's aerodynamic frustum. College Math. J ., 41(2), 145-153. https://doi.org/10.4169/074683410X480258
  27. Curchin, I & Fischler, R. (1981). Hero of Alexandria's numerical treatment of division in extreme and mean ratio and its implications. Pheonix, 35(2), 129-133. https://doi.org/10.2307/1087332
  28. Elam, K. (2011). Geometry of design, 2nd ed. New York: Princeton Architectural Press.
  29. Eves, H. (1983). Great moments in mathematics before 1650. Washington: MAA.
  30. Falbo, C. (2005). The golden ratio-a contrary viewpoint. College Math. J., 36(2), 123-134. https://doi.org/10.2307/30044835
  31. Fowler, D. H. (1982). A generalization of the golden section. The Fibonacci Quarterly, 20, 146-158.
  32. Fritz, K. (1945). The discovery of incommensurability by Hippasus of Metapontum. Annals of Math. 46(2), 242-264. https://doi.org/10.2307/1969021
  33. Gast, K. (2000). Le Corbusier, Paris-Chandigarh. Boston: Birkhauser.
  34. Hambidge, J. (1920a). The elements of dynamic symmetry. New Haven: Yale Univ. Press.
  35. Hambidge, J. (1920b). The Greek vase. New Haven: Yale Univ. Press.
  36. Hambidge, J. (1920c). (editor). The diagonal, Vol. 1(6): An important Skyphos in the British Museum. New Haven: Yale Univ. Press.
  37. Hambidge, J. (1924). The Parthenon and the other Greek temples. New Haven: Yale Univ. Press,
  38. Hamilton, E. (2009). 고대 그리스인의 생각과 힘 (이지은 옮김). 서울: 까치.
  39. Herodotos (2012). 역사 (천병희 옮김). 경기도: 숲.
  40. Herodotus (2008). The histories, A new translation by Robin Waterfield. Oxford: Oxford Univ. Press.
  41. Heath, T. (1981). A history of Greek mathematics, Vol. 1. New York: Dover.
  42. Huntington, S. (2001). 문명의 충돌 (이희재 옮김). 서울: 김영사.
  43. Huntley, H. (1970). The divine proportion. New York: Dover.
  44. Jakson, K. & Stamp, J. (2006). 피라미드, 상상 그 너머의 세계 (정주현 옮김). 서울: 샘터.
  45. Katz, V. (1995). Ideas of calculus in Islam and India. Math. Mag. 68, 163-174. https://doi.org/10.2307/2691411
  46. Livio, M. (2002). The golden ratio. New York: Broadway Books.
  47. Mardia, K. (2000). Omar Khayyam, Rene Descartes and solutions to algebraic equations. International Congress in Commemorating Hakim Omar Khayyam Neyshabouri (900th Death Anniversary)(pp. 1-13), Neyshabour, Iran, 17-19 May.
  48. Markowsky, G. (1992). Misconceptions about the golden ratio, College Math. J. 23, 1-19.
  49. Martin, T. (1996). 고대 그리스의 역사 (이종인 옮김). 서울: 가람기획,
  50. Mendelssohn, K. (1974). The riddle of the pyramids. London: Thames and Hudson.
  51. Merzbach, U. & Boyer, C. (2011). A history of mathematics, 3rd ed. New Jersey: Wiley.
  52. Misiurewicz, M. (2013). Irrational square roots. College Math. J ., 44(1), 53-55. https://doi.org/10.4169/college.math.j.44.1.053
  53. Moh, T. (1992). Algebra. New Jersey: World Scientific.
  54. Neugebauer, O. (1969). The exact sciences in antiquity, 2nd ed. New York: Dover.
  55. Ngo, D. & Ch'ng, E. (2005). Screen design with dynamic symmetry: A discovery. Computers on Human Behavior, 21, 307-322. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.02.013
  56. Park, J. (2014). A generalization of the great pyramid of Gizeh, preprint.
  57. Platon. (2013). Theaitetos (정준영 옮김). 서울: 이제이북스.
  58. Robins, G. & Shute, C. (1987). The Rhind mathematical papyrus. New York: Dover Publications.
  59. Rossiter, S. (1981). Greece. 4th ed. New York: Ernest Benn Limited.
  60. Rowe, A. (1961). Studies in the archaeology of the near east II: Some facts concerning the great pyramids of El_Giza and their royal constructors. Bulletin of the John Rylands Library, 44(1), 100-118. https://doi.org/10.7227/BJRL.44.1.5
  61. Skylab4 command module at the Smithsonian National Air and Space Museum from Wikipedia, the free encyclopedia; available at http://en.wikipedia.org/wiki/File:Skylab4CommandModule.JPG. Last time accessed 10 May 2014.
  62. Suzuki, J. (2002). A history of mathematics. New Jersey: Prentice Hall.
  63. Trachtenber, M. & Hyman, I. (2002). Architecture: From prehistory to post⎽modernism, 2nd ed. New Jersey: Prentice Hall.
  64. Veljan, D. (2000). The 2500-year-old Pythagorean theorem. Math. Mag., 73(4), 259-272. https://doi.org/10.2307/2690973
  65. Wikipedia. the free encyclopedia; available at http://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_(geometry). Last time accessed 16 March 2014.

피인용 문헌

  1. A Direction of a Complement of the Elementary School Mathematics History Described in the Texts - Focusing on Mathematical Transculture vol.28, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmee.2014.28.4.493