DOI QR코드

DOI QR Code

The Narrative Structure and Musical Number's Dramatic Function in Musical "Ah! My Goddess"

뮤지컬 <여신님이 보고 계셔>의 서사 구조와 뮤지컬 넘버의 극적 기능

  • 신사빈 (경희대학교 일반대학원 응용예술학과) ;
  • 이우창 (경희대학교 예술디자인대학 포스트모던음악학과)
  • Received : 2013.12.23
  • Accepted : 2014.03.03
  • Published : 2014.03.28

Abstract

Ah! My Goddess has impressive narrative structure including a "narrative as a discourse," a "narrative as a story" and a "narrative by narrator": in a narrative as a discourse, North and South Korean soldiers make friendship; in a narrative by a narrator, main characters (including Sun-ho, Seok-gu, Ju-hwa, Chang-seop and Dong-hyeon) appear in the outer story and narrate the inner story of characters (including Dong-hyeon, Goddess and Seok-gu) within the frame of a play within a play; and in a narrative as a story, reality and fantasy intersect by the appearance of the "Goddess." This narrative structure contributes largely to 1) the character formation of space, 2) the strategic minimization of the stage, 3) the multiplicity of main characters, 4) the repetition of similar life story, and 5) the flexible change of a point of view. And the musical number serves as dramatic functions such as 1) pursuing the multiplicity of characters, 2) maximizing the effect of the expression of tragic feelings, 3) drawing audience's interest by irony and fantasy, 4) evoking the nostalgia for delicate feelings and pure wishes, and 5) ordinary female characters' playing the role of healing and salvation, thereby contributing to the reconstruction of reality and the style of fantasy.

뮤지컬 <여신님이 보고계셔>는 '담론으로서의 서사', '화자가 꾸미는 서사', '스토리로서의 서사' 등의 서사 구조를 골고루 지니고 있다. '담론으로서의 서사'는 무인도에서의 남한군과 북한군의 우정을 그리는 것으로, '화자가 꾸미는 서사'는 순호 석구 주화 창섭 동현의 사연이 동현 여신 석구가 대역으로 등장하는 극중극으로, '스토리로서의 서사'는 '여신님'의 등장으로 현실 세계와 환상 세계가 교차하는 것으로 나타난다. 이는 ${\triangle}$공간의 성격화 ${\triangle}$ 무대의 전략적 간소화 ${\triangle}$중심 캐릭터의 다수화 ${\triangle}$유사 내력담의 반복 ${\triangle}$탄력적인 시점 변화 등에 기여한다. 또 뮤지컬 넘버는 ${\triangle}$극적 캐릭터의 다양성 추구 ${\triangle}$비극적인 심리표현의 극대화 ${\triangle}$아이러니와 판타지에 의한 흥미 유발 ${\triangle}$섬세한 감성과 순수한 희망에 대한 향수 자극 ${\triangle}$보편적 여성상에 의한 치유와 구원의 시도 등의 극적 기능을 지님으로써 이 뮤지컬의 사실적 재현과 양식적 환상에 기여한다.

Keywords

References

  1. 임인경, 소극장뮤지컬의 역할과 기능에 관한 연구, 단국대학교 대중문화예술대학원 석사학위논문, pp.87-90, 2009.
  2. 원종원, 뮤지컬, 커뮤니케이션북스, p.1, 2013.
  3. 임인경, 소극장뮤지컬의 역할과 기능에 관한 연구, 단국대학교 대중문화예술대학원 석사학위논문, pp.88-89, 2009.
  4. 김언, 뮤지컬 <빨래>의 제작 과정 분석을 통해 본 소극장 뮤지컬의 제작모델 연구, 단국대학교 대중문화예술대학원 석사학위논문, p.48, 2009.
  5. 장효비, "소극장 창작 뮤지컬 전략 연구: <오! 당신이 잠든 사이>를 중심으로", 문화예술콘텐츠, 제4호, p.163, 2009.
  6. 김균형, "한국적인 뮤지컬의 탄생조건에 대한 연구: 프랑스 뮤지컬 의 특장점 분석을 중심으로", 프랑스문화연구, 제15집, p.247, 2007.
  7. 김학민, 김정호, "뮈르제 소설 <보헤미안의 생활정경>과 푸치니 오페라 <라보엠>의 비교를 통한 오페라 담론의 창작 원리 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제9호, p.72, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.09.072
  8. Gerard Genette, Narrative Discourse, translated by Jane E.Lewin, Cornell University Press, 1980.
  9. 나윤정, "전쟁을 녹인 희망의 노래", 월간 <더뮤지컬> 제112호 2013년 1월호 중 [핫뮤지컬] <여신님이 보고 계셔>에서 인용함.
  10. 아멜리 노통브, 이상해 옮김, 황산, 문학세계사, p.207(옮긴이의 말 중에서), 2006.
  11. Hogan P. Colm, The mind and its story Narrative Universals and Human Emotion, Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
  12. 최용호, 서사로 읽는 서사학: 인지주의 시학의 관점에서, 한국외국어대학교출판부, p.113, 2009.
  13. 최용호, 서사로 읽는 서사학: 인지주의 시학의 관점에서, 한국외국어대학교출판부, p.114, 2009.
  14. 김종완, "서사학적 관점으로 분석한 영화 <오발탄>의 서사구조 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제11호, p.111, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.11.111
  15. 현승훈, "한국형 슈퍼히어로영화 <전우치>에 나타난 변형된 인물의 욕망과 서사구조 연구 분석: 아리스토텔레스의 <시학>과 르네 지라르의 욕망의 삼각형이론을 중심으로", 한국콘텐츠학회 2013년 춘계 종합학술대회 논문지, p.82, 2013.
  16. 박병성, "당신의 여신님은 누구인가요?", 월간 <더뮤지컬> 통권 제113호 2013년 2월호 중 [뮤지컬인사이드] <여신님이 보고 계셔>에서 인용함.
  17. 연우무대, 사단법인 한국뮤지컬협회 창작뮤지컬 육성지원사업 공모신청서(공모지원 분야: 우수창작뮤지컬 재공연: 소극장), 2013.4.26.
  18. 연우무대, 위의 공모신청서 중 '공연향상 계획서' 에서 인용함, 2013.