The Improvement of Smart Devices Apps Accessibility for Student with Disabilities

장애학생을 위한 스마트기기 앱 접근성 개선방안

  • 홍경순 (인천대학교 정보통신공학과) ;
  • 민홍기 (인천대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2014.04.18
  • Accepted : 2014.05.26
  • Published : 2014.05.30

Abstract

This study is aim to investigate and propose ways to improve real condition of the accessibility compliance that is required to use mobile applications for special education student with a disabilities. Especially, expert examined some mobile applications with 12 items out of 15 mobile application accessibility guidelines from Ministry of Science, ICT and Future Planning which is helpful for people with physical disabilities such as difficulty in seeing, hearing, and upper limb. Based on the results of expert evaluation, we analyzed the problem for mobile applications without accessibility compliance and presents improvement plans for people with disabilities to use mobile applications.

본 논문에서는 특수교육대상 장애학생이 모바일 애플리케이션을 이용하는데 필요한 접근성 준수 실태를 조사하고 개선방안을 제시하는 것이다. 특히, 신체적 장애로 모바일 애플리케이션을 사용하는데 어려움이 많은 시각, 청각 및 상지지체장애인 등에게 도움이 되는 미래부에서 고시한 모바일 애플리케이션 접근성 지침15개 항목 중에서 12개 항목을 대상으로 전문가 평가를 실시하여 접근성을 준수하지 않은 모바일 애플리케이션의 문제점을 분석하고 개선방안을 도출하여 장애인이 모바일 애플리케이션을 이용할 수 있는 방안을 제시하였다.

Keywords