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Scientific Study on Materials and Painting Techniques of Portrait of Sim Huisu

심희수 초상의 재료와 제작기법에 대한 과학적 조사

  • Chang, Yeonhee (Conservation Science Department, National Museum of Korea) ;
  • Yun, Eunyoung (Conservation Science Department, National Museum of Korea) ;
  • Kim, Sooyeon (Conservation Science Department, National Museum of Korea)
  • 장연희 (국립중앙박물관 보존과학부) ;
  • 윤은영 (국립중앙박물관 보존과학부) ;
  • 김수연 (국립중앙박물관 보존과학부)
  • Received : 2014.06.12
  • Accepted : 2014.09.11
  • Published : 2014.10.30

Abstract

Portrait of Sim Huisu is a seventeenth-century Joseon portrait of a meritorious vassal. The National Museum of Korea currently owns two portraits of Sim Huisu, which are the eldest son's family and by the eldest grandson of the family's second eldest son. Both were donated in 1980. Portraits were still in its original mounting, but the supporting silk had been damaged and stained in a flood. Conservation treatment was undertaken to restore the original style, and scientific analysis, such as, X-ray, XRD, XRF and Graff "C" stain, was conducted to study the materials and painting techniques. The support silk was found to be refined fibroin and a plain weave consisting of two weft threads and one warp thread. The lining papers were found to be bamboo fiber paper of first layer in China and Korean traditional mulberry paper in second. Various pigments were identified in the painting, including white lead, cinnabar, atacamite, ink stick, azurite, silver, and gold. The study also confirmed the use of the back painting, with colors such as white White Lead, green Atacamite, orange Minium, black Ink Stick, and yellow Dye. Also, it was found that stick ink or dye was used with white lead.

심희수 초상화는 조선 17세기 공신상이며 '종가 보존본'과 '차종손댁 보존본' 2본으로 1980년에 기증되었다. 기존 장황 형태를 그대로 유지하고 있었으나 화견의 결손 및 수해에 의한 얼룩 등 손상 상태가 매우 심각하여 보존처리를 진행하여 원형을 살리도록 복원하였다. 또한 X-ray 촬영 및 XRF, XRD, 그라프 "C" 정색반응 등 다양한 과학적 조사를 통해 재료 및 제작 기법을 조사하였다. 바탕 직물은 정련된 견섬유로 씨실 2줄이 한 쌍으로 날실 1줄로 이루어진 평직으로 되어 있었다. 배접지 분석결과, 1차 배접지는 대나무 섬유의 중국지, 2차 배접지는 닥나무 섬유의 한지로 확인되었다. 안료는 연백, 주사, 연단, 아타카마이트, 먹, 석청, 은, 금 등 다양한 전통 안료를 사용하였음을 알 수 있었다. 채색기법을 조사한 결과 흰색 연백·녹색 아타카마이트·주황 연단·흑색 ·황색 등의 색을 사용하여 배채가 이루어졌음을 확인할 수 있었다. 더불어 X-ray 투과사진에서 먹이나 염료와 함께 연백을 혼용하여 사용하였음을 알 수 있었다.

Keywords

Cited by

  1. 조선시대 공신초상(功臣肖像)의 관복(제1기) 고찰 vol.53, pp.2, 2014, https://doi.org/10.22755/kjchs.2020.53.2.180
  2. 구리와 염소 주성분 녹색 안료 코퍼 트리하이드록시클로라이드(Copper Trihydroxychloride)에 대한 고찰 vol.53, pp.2, 2014, https://doi.org/10.22755/kjchs.2020.53.2.64
  3. 비파괴 분석을 통한 최치원 진영(崔致遠 眞影)의 도상 및 채색재료 연구 vol.24, pp.None, 2014, https://doi.org/10.22790/conservation.2020.24.0081