초록
RF-CBTC 열차제어시스템 무선 정보 송 수신의 이상적인 값을 도출하기 위하여 운영기관인 신분당선을 모델로 하여 터널환경에서 측정 및 시험하고, 알고리즘을 제시하여 끊임없는(Seamless) Hand off를 구현하기 위한 방안을 마련하였다. 또한 주파수 간섭 및 재 전송률을 줄이기 위하여 이상적인 값(-57dB)을 제시하고, 무선통신을 이용한 열차제어 시스템의 안정적인 데이터 통신이 가능하도록 주파수 최적화를 증명하였다. 이러한 결과를 토대로 신분당선 2단계구간에 실무적용 할 계획이다.
This paper presents seamless hand off implementation suggesting algorithm and Measuring /testing at the tunnel environment in order to derive the ideal value of wireless data transmission in RF-CBTC train control system modeled by Shinbundang Operation System. In addition, it proposes the ideal value(-57dB) for reducing the re-transmission or frequency interference rate and demonstrates frequency optimization which enables highly reliable data communication in Train control system using wireless communications. Based on these result, Shinbundang phase 2 plan to apply to this system.