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LTE에서 집중화된 DU 환경에서 P2P 스트리밍 서비스를 위한 최적의 자원 배분 방안

An Optimal Resource Distribution Scheme for P2P Streaming Service over Centralized DU Environment in LTE

  • 김양중 (한국외국어대학교 정보통신공학과) ;
  • 정일영 (한국외국어대학교 정보통신공학과)
  • 투고 : 2013.11.14
  • 심사 : 2014.02.21
  • 발행 : 2014.03.31

초록

P2P를 이용한 스트리밍 서비스의 발달과 모바일 네트워크의 발달로 이동환경에서도 서비스 품질을 제공하려는 방안들이 제안되었다. 그럼에도 불구하고, 고속의 이동환경과 이기종 단말의 특성을 고려한 스트리밍 서비스들은 기존의 P2P가 갖는 이기적인 피어 문제로 인하여 피어간 대역폭 정체가 발생됨에 따라 원하는 품질을 제공받지 못하는 고질적인 문제를 갖고 있다. 또한 피어간의 최적화된 트래픽 지역화 방안을 갖지 않음으로 트래픽 증가에 따른 긴 지연 및 손실을 초래하기 쉬운 구조이다. 따라서 피어의 기여도를 이끌어내고 인센티브를 부여함으로써 서비스 차등을 제공함은 물론, 단말의 위치 정보에 따른 클러스터링 기법에 따른 피어선택을 제공하는 구조는 이용자와 서비스 제공자, 모두에게 서비스 품질과 효율성 측면에서 만족을 줄 수 있다. 본 논문에서는 피어의 기여와 이용자 단말의 위치에 따른 비용이 적용된 피어 선택에 따른 최적의 자원 배분 기법을 제안하며 이를 이용한 방법이 LTE와 같은 환경에서 보다 적응적이고 이용자의 서비스 만족을 높일 수 있다.

According to the development of streaming services with P2P and mobile network technologies, researches to enhance the service quality in mobile environment have been proposed. However, streaming services considering high-speed mobile environment and characteristics of heterogenous terminals have been hindered from being provided with the required quality from user because of bandwidth congestion between selfish peers of existing P2P system. It is also prone to long delay and loss in accordance with the repeated traffic amounts because there are no optimized solution for traffic localization. The structure to enhance peer contribution for service differentiation and peer selection with clustering scheme with location information of terminal can satisfy both users and service providers with service quality and efficiency. In this paper, we propose an incentive mechanism and resource distribution scheme with user contribution and traffic cost information based on user location, which make mobile users increase the satisfaction of service quality in LTE environments.

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참고문헌

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